Gefeliciteerd, je bent dan officieel volwassen! Je mag van alles wat je eerst niet mocht: zelfstandig autorijden, een telefoonabonnement afsluiten, studiefinanciering of toeslagen aanvragen. En je moet ook van alles, er verandert namelijk veel voor je op gebied van studie/opleiding, werk/uitkering, verzekeringen, bankzaken, belastingen, huisvesting en zorg.

Voortaan ben je in ieder geval zelf verantwoordelijk voor:

• jouw geldzaken
  • afgesloten contracten
  • verzekeringen (bijvoorbeeld de verplichte zorgverzekering)
  • om zaken te regelen met de overheid heb je een eigen DigiD nodig, aanvragen dus!

Handige websites

• Website van de rijksoverheid(externe link), hier vind je een handige checklist die je een overzicht geeft wat er voor jou verandert en waar je wat kunt regelen. Ook handig voor je ouders, want ook voor hen verandert er het een en ander!
  • Nijkerk.startpuntgeldzaken.nl(externe link), via het Geldplan ‘Bijna 18’ zie je wat je moet regelen vóór je 18e verjaardag en wat er daarna nog verandert op financieel gebied. Het geldplan laat zien wat je moet regelen, hoe het zit met je inkomsten en uitgaven, en hoe je kunt sparen.
  • Nijkerk.eu/inkomensondersteuning. Jouw ouders krijgen geen gemeentelijke kindbijdragen meer als je 18 bent. Heb je een laag inkomen dan kom je misschien zelf in aanmerking voor een bijdrage van de gemeente, bijvoorbeeld voor sport, cultuur en vorming.
  • Download de kwikstart app(externe link): over 18 jaar worden en wat daarbij komt kijken.

Hulp nodig?

Jeugdhulp

De jeugdhulp stopt bijna altijd als je 18 jaar wordt. Maar je hebt na je 18e misschien nog wel zorg of ondersteuning nodig. Overleg daarom op tijd met je huidige begeleider of zorgverlener. Wat heb je straks eigenlijk nodig als je 18 bent? Maak samen een plan zodat je op tijd weet waar je aan toe bent! Mogelijk is het nodig om met de gemeente, de zorgverzekeraar of het Zorgkantoor nieuwe afspraken te maken.