Er is een nieuwe app over huisafval in Nijkerk. In deze app vindt u een kalender waarop staat wanneer welke container wordt geleegd. Informatie over hoe u uw afval kunt scheiden. En een kaart met openbare inzamelplekken voor bijvoorbeeld glas, textiel en luiers. Bovendien kunt u instellen dat u vooraf een melding krijgen, zodat u altijd op tijd uw container aan de weg kunnen zetten.

Slim met grondstoffen

Om aandacht te vragen voor de nieuwe app reed wethouder René Windhouwer vandaag mee op de vuilniswagen. Windhouwer: “Veel van ons huisafval is herbruikbaar als nieuwe grondstof. Daarom zet de gemeente in op het zo goed mogelijk gescheiden inzamelen van dit afval. Zodat het opnieuw gebruikt kan worden als grondstof.”

De gemeente heeft slim omgaan met grondstoffen hoog op de agenda staan. Windhouwer: “Hoe we nu produceren, consumeren en weggooien is vaak ontzettend belastend voor het klimaat. Als gemeente proberen we daarom op allerlei manieren die belasting van de aarde terug te dringen. De nieuwe afval-app helpt daar voor een deel bij.”

Meer informatie over de app vindt u op de website Duurzaam Nijkerk.