Hier vindt u veel gestelde vragen over maatregelen die in Nijkerk gelden vanwege de coronacrisis.

Vanaf maandag 19 oktober 2020 beperkte dienstverlening in stadhuis

Met ingang van maandag 19 oktober 2020 vindt er in het stadhuis aan de Kolkstraat beperkte dienstverlening plaats. Dit betekent het volgende:

• Van 09.00 tot 12.30 uur kunnen inwoners, uitsluitend op afspraak, terecht voor de aangifte van geboortes en van overlijden en het aanvragen en afhalen van reisdocumenten en rijbewijzen.
  • Op donderdagavond kunnen inwoners die zelf in een vitaal beroep werkzaam zijn van 17.30- 18.30 uur terecht op afspraak.
  • U kunt dan uitsluitend terecht voor spoedaanvragen. Dit betreft reisdocumenten en rijbewijzen die binnen 1 maand gaan verlopen, aangifte van geboorte/overlijden en een 1e vestiging vanuit het buitenland. De overige producten en diensten kunnen online of via de mail worden aangevraagd.
  • De balies van bouwen en wonen en maatschappelijke ontwikkeling zijn gesloten. Aanvragen kunnen online, via mail of per telefoon worden gedaan (maatwerk mogelijk als er bijvoorbeeld bouwdossiers hiervoor nodig zijn).

We vragen onze inwoners om alleen een afspraak te maken als dit echt nodig is. Men kan een afspraak maken via deze website of door te bellen naar 14 033.
Veel producten en diensten kunnen online worden geregeld via deze website.

Kijk op de pagina Contact & Openingstijden voor de actuele situatie.

Is het loket in Hoevelaken gewoon geopend?

Dit loket blijft voorlopig nog gesloten. In verband met de corona voorschriften is het niet mogelijk om de werkruimte geschikt te maken om bezoekers veilig te ontvangen en er veilig te werken.

Gaat de raadsvergadering door?

Alle agenda’s en stukken vindt u op de website Ibabs(externe link).

De vergaderingen vinden plaats via videobellen. U kunt de vergadering live volgen of achteraf het videoverslag bekijken via Uitzendingen gemeenteraad(externe link).

Is er vrijdag weekmarkt in Nijkerk en Hoevelaken?

Ja, de markten zijn tijdens de coronapandemie doorgegaan op de gebruikelijke locaties. Er zijn goede afspraken gemaakt met de standhouders over voorzorgsmaatregelen. Ook hier gelden natuurlijk de richtlijnen die landelijke zijn afgekondigd: blijf thuis als je verkoudheidsklachten hebt en houd gepaste afstand van elkaar. De markt wordt gehouden tussen 10.00 en 17.00 uur.

Om het zo goed, en veilig mogelijk te laten verlopen heeft de markt een protocol ontwikkeld. Daar staan alle voorzorgsmaatregelen voor zowel de marktondernemers als de bezoekers duidelijk in. Deze voorzorgsmaatregelen zijn niet vrijblijvend maar zijn dwingend. Het volledige protocol is te vinden op de site van de markt (www.markthoevelaken.nl(externe link) en www.marktnijkerk.nl(externe link)).

Maatregelen rondom begrafenissen

Ook vanaf 14 oktober hangt dat af van de plek waar de uitvaart wordt gehouden. Aanwezigen moeten altijd 1,5 meter afstand (kunnen) houden. Voor uitvaarten binnen of buiten geldt geen maximumaantal personen onder de volgende aanvullende voorwaarden: vaste zitplaatsen, reservering en gezondheidscheck vooraf. Als dat niet kan, geldt wel een maximumaantal: 100 bezoekers voor binnen of een maximum van 250 bezoekers voor buiten (zonder personeel).
Meer informatie op de website van de rijksoverheid: Veelgestelde vragen over het coronavirus en uitvaarten(externe link).

Trouwen

Huwelijken in het stadhuis aan de Kolkstraat kunnen vooralsnog doorgaan.
Lees de informatie over de aangepaste maatregelen die gelden in Nijkerk per 14 oktober 2020.

Wie kan ik bellen met vragen over corona?

Bel de landelijke informatielijn van het RIVM: (0800) 1351.

Bel de GGD op (0800) 8446 000. De GGD krijgt veel vragen. Om wachttijden te voorkomen, vragen wij u eerst op genoemde websites te kijken of uw vraag hier beantwoord wordt. Vragen van artsen worden met voorrang beantwoord.