Nijkerkse inwoners met een laag inkomen kunnen ook over 2023 een energietoeslag van 1300 euro krijgen. De energietoeslag is bedoeld om de hogere energierekening te betalen. De toeslag kan ook worden gebruikt om spullen te kopen om energie mee te besparen. Zoals tochtstrips, spaarlampen of radiatorfolie.

Is de energietoeslag ook voor mij?

De energietoeslag is bedoeld voor huishoudens met een inkomen tot 120 procent van de bijstandsnorm:

• u heeft een bijstandsuitkering;
  • u heeft een inkomen of uitkering op of net boven het sociaal minimum;
  • u bent zelfstandig ondernemers of zzp’er met een inkomen of uitkering op of net boven het sociaal minimum.

Is uw inkomen iets hoger dan 120 procent van de bijstandsnorm? Misschien kunt u dan een gedeelte van de energietoeslag krijgen.

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?

Heeft u de energietoeslag niet automatisch ontvangen? U kunt tot 1 juli 2024 een aanvraag indienen via het online formulier. De energietoeslag wordt maximaal één keer per huishouden verstrekt. Dit betekent dat als iemand op uw adres al een energietoeslag heeft ontvangen, u deze niet nogmaals kunt krijgen. Vraagt u de energietoeslag ná 1 januari 2024 aan? We kijken ook dan naar uw situatie in 2023.

Hoe werkt de betaling?

Als u een bijstandsuitkering van de gemeente ontvangt, voldoet u in elk geval aan de voorwaarden. De energietoeslag wordt dan automatisch naar uw rekening overgemaakt.

Hoe kan ik besparen op de energierekening?

De gemeente ondersteunt inwoners met een laag inkomen waar het kan. De gemeente ondersteunt ook bij geldzorgen en schulden. Verder kunnen inwoners de hulp van het Energieloket inroepen voor tips om te besparen op de energiekosten. Het loket is bereikbaar via 033 - 247 22 22 of via e-mailadres duurzaamheid@nijkerk.eu. Meer info staat op www.duurzaam-nijkerk.nl/energieloket-nijkerk(externe link). Verder zijn er verschillende regelingen voor huiseigenaren. Deze vindt u op www.duurzaam-nijkerk.nl(externe link).

Heeft u een huurhuis? De gemeente is ook met de woningcorporaties in gesprek om snel meer woningen te verduurzamen, zodat de energierekening verder omlaag kan.

Hoe kan ik hulp bij geldzaken regelen?

Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Of heeft u schulden? De gemeente helpt u graag verder. Neem contact met ons op via telefoonnummer 033 - 247 22 22. Of kijk op de pagina Hulp bij financiën en schulden welke hulp of begeleiding er voor u is.

Vragen?

Heeft u vragen, stuur een mail naar energietoeslag@nijkerk.eu of bel 033 - 247 22 22.
Wilt u een papieren aanvraagformulier? Dan kunt u dat hieronder downloaden.