Een scheiding, of een wens om te scheiden, heeft veel gevolgen. Zeker als u kinderen heeft. Maar wat zijn de gevolgen? Grote gevolgen zijn er ook financieel en fiscaal. Dat kan veel stress geven. Er komt veel kijken bij een scheiding. En waar te beginnen? De gemeente Nijkerk geeft informatie en hulp.

Informatie en hulp

• Er is in de gemeente Nijkerk een gratis echtscheidingsspreekuur om informatie te krijgen. Dit is voor mensen met én zonder kinderen.
  • Voor mensen mét kinderen zijn er maandelijks gratis, anonieme, online ouderbijeenkomsten: www.ouderbijeenkomsten.nl(externe link).
  • U kunt meedoen aan een gratis, online training voor gescheiden ouders. U leert er hoe u uw kind zo goed mogelijk kunt begeleiden bij de scheiding: www.pitnijkerk.nl(externe link).
  • Of uw kind kan meedoen met het gratis online buddyprogramma. Kinderen krijgen er online liefdevolle aandacht en steun van jongeren (18 tot 27 jaar) die zelf ook gescheiden ouders hebben: www.pitnijkerk.nl(externe link).

​​​​​​​Komt u er met deze informatie en hulp niet uit? Dan kan de gemeente samen met u kijken wat u nodig heeft. Stuur een e-mail naar aanmelden@nijkerk.eu.

Gratis echtscheidingsspreekuur

Op het gratis echtscheidingsspreekuur praat u met een consulent van de gemeente en een mediator of een advocaat. Het spreekuur duurt ongeveer twintig minuten. Het is op het kantoor van de mediator (iemand die bemiddelt) of van de advocaat. Inwoners gaan vaak opgelucht de deur uit, omdat ze beter weten waar ze bij een scheiding aan toe zijn.

Op het gratis echtscheidingsspreekuur kunt u vragen stellen en krijgt u informatie. Daarmee kunt u verdere keuzes maken over uw scheiding. U kunt informatie krijgen over gevolgen van keuzes. Over mogelijkheden. En over rechten en plichten. Maar ook kunnen we meedenken over moeilijke dilemma’s.

Het echtscheidingsspreekuur is elke eerste woensdag van de maand van 10.00-12.00 uur. U kunt zich aanmelden via e-mail aanmelden@nijkerk.eu of via het telefoonnummer van de gemeente (033) 247 22 22. Geef bij uw aanmelding uw naam, e-mailadres en telefoonnummer door.

Gratis, online ouderbijeenkomsten

De maandelijkse ouderbijeenkomsten zijn voor gescheiden ouders, mensen in hun omgeving en professionals. Een bijeenkomst duurt twee uur.

Deelnemers aan de bijeenkomsten zien en horen elkaar niet. Als u wilt, kunt u bij uw aanmelding bij ‘naam’ invullen ‘anoniem’. U kunt ook meedoen door alleen te luisteren. Het gaat in de bijeenkomst niet over uw persoonlijke situatie. U hoeft hier ook niets over te vertellen aan anderen.

U krijgt informatie en kunt vragen stellen via de chat. De informatie gaat over wat een kind meemaakt bij een scheiding. En over dat het niet raar is als u er samen niet uitkomt. Het kan u een andere kijk geven op wat uw kind nodig heeft. En op wat u als ouder nodig heeft.

Tijdens de bijeenkomst krijgt u informatie over:

• Wat is uw positie als ouder en als ex-partner?
  • Wat is de positie van uw kind? Wat betekent een scheiding voor kinderen?
  • Wat is voor uw kind nu en voor de toekomst belangrijk? Hoe vertelt u dat u gaat scheiden en hoe kunt u uw kind steunen? U krijgt praktische tips en vragen om mee te nemen.

Aanmelden kan op www.ouderbijeenkomsten.nl(externe link).