Wat is het?

Klein chemisch afval (KCA) gooit u niet in de vuilnisbak, maar levert u in bij het inzamelpunt van de gemeente.

Hoe werkt het?

U kunt op verschillende plekken uw klein chemisch afval inleveren. Bijvoorbeeld batterijen bij supermarkten en bouwmarkten, injectienaalden en medicijnen bij de apotheek en elektrische apparaten bij elektronicazaken.

Bedrijven mogen chemisch afval alleen afvoeren als ze hiervoor een omgevingsvergunning hebben.

Waar inleveren?

U kunt klein chemisch afval (KCA) bij de gemeente afgeven. Hiervoor is een inzameldepot ingericht op de Milieustraat, Blekkerserf 4 in Nijkerk.

U kunt ook klein chemisch afval inleveren bij de chemieauto. Deze auto staat regelmatig in de woonwijken. Als richtlijn voor de grootte geldt de afmeting van een boodschappentas. Het tijdstip en de locaties vindt u onder 'Aanvullende informatie'.

Inleveren bij de Milieustraat

Wanneer u oude accu’s of batterijen, afgewerkte olie of oliefilters, een kapotte kwikthermometer, oude verf of lak, of ander klein chemisch afval (KCA) wilt inleveren, dan kunt u dat als inwoner van de gemeente Nijkerk aanbieden bij de Milieustraat. Het adres van de Milieustraat is Blekkerserf 4 in Nijkerk.

Het is belangrijk dat u het klein chemisch afval op een juiste manier inlevert. Voor het inleveren van klein chemisch afval gelden er daarom een aantal regels. Zo moet de verpakking goed afgesloten zijn en kunt u onze kleine opslagcapaciteit niet te veel in één keer aanleveren. De maximale inhoud van de verpakking mag 5 liter zijn. Uitzondering daarop is latex: dat mag 10 liter zijn.

Hebt u grote hoeveelheden klein chemisch afval aan te leveren, bijvoorbeeld bij een verhuizing of het leegruimen van uw garage, dan is het handig ons vooraf te bellen via telefoonnummer 033 – 245 99 04. We kunnen dan een afspraak met u maken en zo rekening houden met de opslagcapaciteit.

Wat moet ik doen?

Op Milieucentraal.nl(externe link) ziet u welk afval onder KCA valt.

Aanvullende informatie

Inzameldata chemieauto in 2024