In een groot deel van het centrum is een geslotenverklaring ingesteld. Binnen dit gebied is vooral ruimte om te verblijven. Gemotoriseerd verkeer wordt zoveel mogelijk beperkt. De geslotenverklaring draagt bij aan de leefbaarheid van de binnenstad.

Er mag alleen met een geldige ontheffing het gebied worden ingereden. Een ontheffing word toegekend aan bewoners en ondernemers in de binnenstad. Dit wordt continue gecontroleerd door middel van camera’s die geschikt zijn voor kentekenregistratie.

Een gedetailleerde afbeelding van het gebied waarvoor een geslotenverklaring geldt kunt u downloaden. Aan de randen van het gebied staan bebording en camera’s. Van elk passerend voertuig wordt het kenteken gescand en tijdelijk opgeslagen. Specifieke doelgroepen zoals bewoners, ondernemers van de binnenstad en evenementenorganisatoren kunnen een ontheffing krijgen voor de geslotenverklaring. Zij hebben met een ontheffing permanent of op specifieke dagen en tijden toegang tot het centrum.

Welke straten vallen onder het gesloten gebied

De straten waar de geslotenverklaring van kracht is zijn:

• Kolkstraat (tussen huisnummer 11 en het Plein)
  • Plein
  • Nieuwstraat (tussen huisnummer 10 en het Plein)
  • Speeltuinpad
  • Synagogepad
  • Bagijnenstraat (tussen Gele Weiland en het Plein)
  • Singel
  • Vetkamp (tussen Oranjelaan en Singel)
  • Molenplein
  • Oosterstraat
  • Smidshof (nrs. 2, 4 en 3 t/m 21)
  • Kleterstraat
  • Voerstlaantje
  • Frieswijkstraat (tussen Langestraat en Krudopstraat)
  • Langestraat
  • Brede Beek
  • Kloosterstraat
  • Catharinastraat
  • Verlaat

Ontheffinghouders kunnen hun bezoek via Frontyard(externe link) aanmelden. Wanneer u zonder ontheffing het gebied inrijdt, kunt u een boete van € 100 (exclusief € 9 administratiekosten) krijgen.

Venstertijden laden & lossen

De venstertijden zijn bestemd voor het bevoorrading en gelden van 7.00 tot 11.00 uur en tussen 17.30 en 20.00 uur.

Aanvragen ontheffing

Via de link naar het online formulier vraagt u een ontheffing aan. Vraagt u aan als inwoner, dan heeft u hiervoor DigiD nodig. Als ondernemer of evenementenorganisator kunt u zonder DigiD of eHerkenning een ontheffing aanvragen.

Ontheffing voor één dag

Gaat het om een ontheffing voor één dag, dan kunt u dat via het eigen Front Yard-account registeren. Heeft u geen account dan kunt u een mail sturen naar parkeren@nijkerk.eu.

Wijziging doorgeven

Wanneer u een wijziging wilt doorgeven, bijvoorbeeld een ander kenteken, dan kunt dat via de website van Frontyard(externe link) zelf doorgeven. De handleiding hoe u wijzigingen etc. doorgeeft vindt u onderaan deze pagina.
Bent u uw inloggegevens kwijt, dan kunt u een email sturen naar parkeren@nijkerk.eu om nieuwe inloggegevens op te vragen.

Ontheffingenbeleid

De regels voor het wel of niet toekennen van een ontheffing zijn opgenomen in het ontheffingenbeleid

Meer informatie

Indien u extra informatie wilt krijgen over selectieve toegang dan vindt u onderaan deze pagina een overzicht van met de meest gestelde vragen. U kunt daarnaast ook contact opnemen met de gemeente Nijkerk via telefoonnummer (033) 247 22 22.