Huishoudelijk afval dat niet in uw vuilniszak of container past, kunt u naar de Milieustraat brengen. U kunt uw afval en elektrische apparaten inleveren bij de Milieustraat. Bepaalde afvalsoorten kunt u gratis aanleveren. Voor andere afvalsoorten moet u betalen.

Voorbeelden van grof vuil

• Kunststof (plastic) tuinmeubelen
  • Grote plastic verpakkingsmaterialen
  • Plastic gebruiksvoorwerpen (zoals speelgoed, opblaasspeelgoed, zwembadje)
  • Grote stukken piepschuim
  • Tapijt
  • Matrassen
  • Oude elektrische apparaten
  • Glas
  • Metalen
  • Grote stukken papier en karton
  • Grove takken en tuinafval
  • Autobanden (van een personenauto)

Meer informatie hierover leest u op deze pagina op onze website www.nijkerk.eu/afval.

Kunt u afval niet naar de Milieustraat brengen?

Dan kan de gemeente het op afspraak ophalen

Als u grofvuil wilt laten ophalen, moet u hiervoor een afspraak maken bij de gemeente. U kunt het online formulier hiervoor invullen. Als u zonder afspraak vuil buiten zet, ontvangt u een boete.

Kosten

De gemeente haalt het meeste grofvuil op. Behalve bijvoorbeeld bielzen, bouw- en sloopafval. Puin en grond passen mogelijk wel in een koopzak of container, maar vallen niet onder het gewone huishoudelijke restafval. Puin en grond moet u zelf afvoeren naar de Milieustraat.

Kosten voor het ophalen van grofvuil:

• voorrijkosten  € 35,00 per maximaal 2 m3. (1 m3 is 1000 liter);
  • kosten per m3  € 20,70;
  • big Bag van 1 m3  (inclusief voorrijkosten en verwerking) € 35,00.

Afspraak maken

Maak een afspraak met de gemeente om het grofvuil bij u thuis op te halen. Dit kunt u doen door te bellen met 033 - 247 22 22. U kunt ook het online formulier gebruiken om grof vuil bij u thuis op te laten halen. Dit formulier vindt u op onze website op de pagina waar u informatie vindt over grof vuil: nijkerk.eu/grofvuil. Elke tweede donderdag van de maand rijdt de gemeente langs om grof vuil op te halen. We halen grof vuil op nadat u daarvoor een afspraak heeft gemaakt.

Bent u ondernemer?

Voor bedrijven gelden er andere regels. Wilt u als bedrijf grofvuil kwijt? Dan moet u een aparte overeenkomst sluiten met een afvalinzamelaar buiten de gemeente om.

Adres en openingstijden Milieustraat

Het adres van de Milieustraat is Blekkerserf 4. De openingstijden zijn:

• maandag tot en met vrijdag van 07.45 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 16.30 uur;
  • zaterdag van 07.45 uur tot 14.00 uur.

Herbruikbare spullen

Veel spullen kunnen best nog een keer gebruikt worden. In een Kringloopwinkel krijgen spullen zoals een bank, kast, tv, speelgoed, spellen, boeken en kleding een tweede leven. Fijn, want zo hoeven er minder nieuwe spullen gemaakt te worden. Waardoor er minder nieuwe (fossiele) grondstoffen nodig zijn. Bij een Kringloopwinkel kunt u zowel spullen kopen als brengen. Meer info op www.duurzaam-nijkerk.nl/afval-is-grondstof/kringloopwinkel.