Wat is het?

U betaalt hondenbelasting als u een hond heeft. Meld uw hond aan bij Mijn Loket (externe link)van GBLT. U krijgt dan één keer per jaar een aanslag hondenbelasting.

Hoe werkt het?

In Nijkerk heft en int GBLT (voorheen Tricijn) belastingen voor de gemeente. Hieronder valt ook de hondenbelasting.

GBLT staat voor Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn. Wilt u meer informatie over GBLT, dan kunt u terecht op de website van GBLT(externe link). Voor inhoudelijke vragen kunt u ook contact opnemen met nummer (088) 064 55 55.

Wat moet ik doen?

Als hondenbezitter bent u verplicht hiervan aangifte te doen.

Als uw hond overlijdt of wanneer het aantal honden vermindert, kunt u dit via Mijn Loket(externe link) of schriftelijk melden aan GBLT, postbus 1098, 8001 BB Zwolle aangeven. Bij afmelding van een hond bent u verplicht een euthanasieverklaring van de dierenarts of een verklaring van de nieuwe eigenaar bijvoegen.

Kenneltarief

De gemeente Nijkerk hanteert een speciaal kenneltarief. Om in aanmerking te komen voor het kenneltarief moet u een Kennisregistratie kunnen overleggen. Dit is op te vragen bij De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland. U kunt de kennisregistratie digitaal opvoeren in Mijn Loket(externe link).

Extra informatie

Voor een (blinden)geleidehond hoeft u geen belasting te betalen. Ook voor politiehonden, honden die in het asiel verblijven en puppy's jonger dan drie maanden betaalt u geen hondenbelasting.