Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde in onze samenleving. Veel activiteiten draaien voor een groot deel op vrijwilligers. Denkt u aan activiteiten op het gebied van sport, recreatie, cultuur, zorg en welzijn. De gemeente Nijkerk vindt dat vrijwilligerswerk ondersteuning verdient. Daarom is er het Steunpunt Vrijwilligerswerk.

Steunpunt Vrijwilligerswerk

Een belangrijke taak van het Steunpunt Vrijwilligerswerk is het informeren van organisaties en inwoners over vrijwilligerswerk. Ook kunt u bij het Steunpunt terecht voor bemiddeling tussen vrijwilligers en organisaties. Het Steunpunt Vrijwilligerswerk is in de gemeente Nijkerk ondergebracht bij Sigma.

Digitale vacaturebank vrijwilligerswerk en maatschappelijke stage

Sigma heeft een (digitale) vacaturebank(externe link). Organisaties uit de gemeente Nijkerk kunnen via de vacaturebank mensen enthousiast maken voor vrijwilligerswerk binnen hun organisatie. Mensen die graag vrijwilligerswerk willen doen kunnen via de vacaturebank werk vinden dat bij u past. Er is ook een speciale website voor maatschappelijke stages:www.masplein.nl(externe link). De maatschappelijke stage is een speciale vorm van vrijwilligerswerk: ‘leren door te doen’.
Wilt u hierover meer informatie? Klikt u dan op de link ‘maatschappelijke stage’ onderaan deze pagina.

Gratis cursussen

Sigma biedt deskundigheidsbevordering aan voor vrijwilligers. Dit gebeurt meestal in de vorm van workshops en/of presentaties. Deze workshops kunnen vrijwilligers helpen om hun werk makkelijker of beter te doen. Op de website van Sigma(externe link)vindt u meer informatie hierover.

Vrijwilligerscompliment

Elk jaar zet de gemeente Nijkerk voor de zomer alle vrijwilligers uit de gemeente in het zonnetje via een gezellig samenzijn.

Informatie

Voor meer informatie over vrijwilligerswerk kunt u terecht bij het Steunpunt Vrijwilligerswerk van Sigma via telefoonnummer 033 - 247 48 30 of via e-mail info@sigma-nijkerk.nl. Meer informatie vindt u ook op de website van Sigma: http://www.sigma-nijkerk.nl/(externe link).

Hieronder treft u nog enkele links aan naar (websites met) meer achtergrondinformatie.

Vrijwilligersverzekering

Als u vrijwilligerswerk doet, bent u niet altijd goed verzekerd. Daarom heeft de gemeente via VNG Verzekeringen een vrijwilligersverzekering afgesloten. Bent u vrijwilliger? Dit betekent dat u tijdens uw vrijwilligerswerkzaamheden automatisch verzekerd bent als u schade veroorzaakt of een ongeluk krijgt.

Hoe werkt het?

Elke vrijwilliger is verzekerd bij de vrijwilligersverzekering van de gemeente. Het maakt niet uit hoe oud u bent, welk vrijwilligerswerk u doet of hoe vaak u dit doet. U bent ook verzekerd als u een maatschappelijke stage of vrijwilligerswerk in het kader van ‘tegenprestatie’ doet.

Bent u mantelzorger? Dan bent u bijna op alle onderdelen van de vrijwilligersverzekering van de gemeente verzekerd. U kunt alleen geen aanspraak maken op de verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen, omdat mantelzorg vaak verricht wordt voor familie en andere dierbaren. Deze zorgtaken worden niet verricht voor een rechtspersoon.

Bent u vrijwilliger bij de brandweer of politie? Dan bent u niet verzekerd via deze verzekering.

Wat is verzekerd?

De gemeente Nijkerk heeft voor haar vrijwilligers zowel de basis- als pluspolis afgesloten.

Dit betekent dat er op de volgende punten dekking is:

• Aansprakelijkheid voor vrijwilligers
  • Ongevallenverzekering voor vrijwilligers
  • Eigendommenverzekering voor vrijwilligers
  • Bestuursaansprakelijkheid voor vrijwilligers
  • Rechtsbijstand voor vrijwilligers
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen
  • Verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen

Meer informatie kunt u ook krijgen via de website van Centraal Beheer(externe link).

Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. U bent automatisch verzekerd.

Heeft u schade dan kunt u een formulier invullen en sturen naar de gemeente Nijkerk, Postbus 1000, 3860 BA Nijkerk of mailen naar gemeente@nijkerk.eu.