Column 20 maart 2024, Menno Aman, raadslid ChristenUnie-SGP

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

We staan voor de hoofdingang van de Grote Kerk in Nijkerk. Bepalend voor de gemeente, maar ook voor mij. Hier wordt het geloof beleefd. Uit het geloof haal ik mijn inspiratie om het goede te zoeken voor de gemeente. Soms zijn er tegenstrijdige belangen, waarbij ik wel eens denk dat als we ons allemaal zouden houden aan de Tien Geboden er veel goed zou gaan in de wereld.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Ik heb een vrouw, vier kinderen en ons achtste kleinkind is op komst. Onze kinderen wonen allemaal in Nijkerk, lekker dicht bij ons in de buurt. Bij de Reformatorische Maatschappelijke Unie, (RMU) ben ik belangenbehartiger. Dit is een christelijke vakorganisatie die ondernemers bijstaat op onder andere juridisch-, arbeidsrechtelijk of beleids- of bedrijfsmatig gebied. En in mijn vrije tijd houd ik van wandelen, fietsen en wielrennen in de natuur. Voorheen speelde ik ook actief trompet. Vooral voor dat laatste heb je een behoorlijk lange adem nodig, dat komt me weer goed van pas in mijn functie als raadslid.

Wat vind je belangrijk/ Wat wil je bereiken als raadslid?

Ik vind het belangrijk dat ik oog heb én houd voor de hele gemeente, met name daar waar het gaat om de kwetsbaren en wat minderbedeelde inwoners van onze gemeente. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. Huizen zijn onbetaalbaar, geef de mensen met een kleinere portemonnee ook een kans op een woning. Er worden mooie nieuwbouwplannen ontwikkeld waarbij wat mij betreft inbreiding voor uitbreiding gaat, want we moeten zuinig zijn op onze natuur en landbouwgronden.

Ik neem mijn raadslidmaatschap zeer serieus, maar met ons allen zijn we verantwoordelijk voor dit deel van de wereld. Een leefbare samenleving met goed rentmeesterschap als doel zou mooi zijn.