Van salades tot sauzen en van kruiden tot zuivel, in bijna elke Nederlandse koelkast of keukenkastje staat wel een product van de Bieze Food Group uit Nijkerk. Met algemeen directeur Jurgen van Krevel kijken we naar de toekomst van de foodsector en het belang van samenwerking in de regio.

De Bieze Food Group is gevestigd op bedrijventerrein De Flier in Nijkerk. Onder de paraplu van de groep vallen dertien samenwerkende foodbedrijven uit Nederland en België die actief zijn op het gebied van foodproductie, foodhandel en foodlogistiek. Veel producten vinden onder white label hun weg naar de consument. Dat wil zeggen dat een ander bedrijf het product onder zijn eigen merknaam in de markt zet.

Hoe is het om anno 2022 actief te zijn in de foodsector?

“Ik werk nu een jaar of 25 in de foodsector, maar dit jaar is heftiger dan ooit. Dat heeft trouwens niet alleen met de oorlog in Oekraïne te maken. Ook daarvoor stonden ketens onder druk en zagen we op steeds meer terreinen schaarste ontstaan met hogere voedselprijzen als gevolg. De huidige ontwrichtingen in de foodsector zijn uitdagend, maar de echte opgaven liggen op de lange termijn.”

Over welke opgaven hebben we het dan?

“Hoe gaan we de komende decennia de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier voeden. Dat is een van de grootste vraagstukken van onze tijd. Nederland kan daarin een belangrijke rol spelen. Onze voedselsector wordt regelmatig verguisd, maar laten we niet vergeten dat die verreweg de beste ter wereld is. Daar moeten we écht zuinig op zijn.”

Wat moet er in uw ogen gebeuren?

“Ik denk dat het belangrijk is dat we voedsel weer hoog op de onderwijsagenda zetten. We zijn gewend geraakt aan lage prijzen, hoge kwaliteit en gemak. Maar we zijn uit het oog verloren hoeveel er moet gebeuren voordat een product in de supermarkt ligt of door een flitsbezorger bij je thuis wordt afgeleverd. Leer kinderen waar ons eten vandaan komt, leer ze hoe je lekker en gezond kunt eten, leer ze koken. Daar ligt ook een opgave voor de sector zelf overigens. We moeten nog veel beter laten zien waar het eten op je bord vandaan komt en hoeveel initiatieven er in de sector al zijn om ons eten duurzamer en gezonder te maken, bijvoorbeeld door minder zout te gebruiken.”

Wat zijn nieuwe stappen op weg naar nog duurzamere en gezondere voeding?

“In de zuivelsector is plantaardige zuivel op dit moment een hot item. Als een van de grootste zuivelaars van Nederland denken wij veel na over deze zogenaamde eiwittransitie. Maar mensen onderschatten hoe complex zo’n transitie is. Welke productietechnieken zijn nodig? Hoe duurzaam zijn die en hoe breng je het naar de internationale markt met al z’n regionale verschillen?”

De Bieze Food Group is een van de kartrekkers van de samenwerking in de Nijkerkse foodsector. Waarom?

“Als Bieze Food Group weten we gelukkig onze medewerkers te boeien en te binden. Het verloop in onze bedrijven is zeer gering, maar op lange termijn liggen er natuurlijk gigantische arbeidsmarktuitdagingen. Niet alleen voor ons trouwens, maar voor de gehele sector. Hoe zorgen we bijvoorbeeld dat medewerkers up to date blijven nu de productie digitaliseert en robotiseert? En hoe zorgen we ervoor dat er in de toekomst genoeg mensen zijn die ons voedsel maken? Als het om dat laatste gaat, moeten we veel beter laten zien hoe mooi en boeiend het werk in de sector is.”

“Als je wilt dat de generatie die nu opgroeit straks op onze Nijkerkse industrieterreinen werkt, moet je ook nadenken over zaken als bereikbaarheid en woningbouw. Dat vraagt om samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Ik ben daarom erg blij met de aandacht die dat heeft binnen de regio Foodvalley in het algemeen en binnen Nijkerk in het bijzonder. De proactieve manier waarop de gemeente Nijkerk zich inzet voor een sterke foodsector is ontzettend waardevol.”

U zet zich ook in voor de komst van een Business Driven Campus. Vertel!

“Ik ben mijn loopbaan begonnen in de chemie. Daar was het heel gebruikelijk dat je projectkosten deelde met je concurrenten om innovatie en ontwikkeling betaalbaar te houden. Dat is in de foodsector nog niet gebruikelijk, maar met het oog op de opgaven die voor ons liggen is het de vraag of het houdbaar en verstandig is om afzonderlijk van elkaar het wiel uit te vinden. Ik vind het mooi om te zien hoe in Nijkerk foodbedrijven steeds dichter bij elkaar komen. We zullen echt nog wel wat hobbels moeten overwinnen, maar ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk alle foodbedrijven er beter van worden als die campus er komt.”

12 mei 2022