Food- en foodgerelateerde bedrijven in Nijkerk en omgeving werken nauw samen binnen de Food Academy Nijkerk (FAN). Wat gebeurde er de afgelopen maanden en welke nieuwe plannen zijn er? Gert-Jan Koetsier, manager van de FAN, geeft een toelichting en HR-manager Jauke van de Beek van Arla vertelt waarom zijn bedrijf is aangesloten bij de FAN.

Eerste operators studeren af aan de FAN

In maart reikte de FAN diploma’s uit aan de eerste lichting studenten. Zij rondden de mbo-opleiding ‘Food Operator’ (mbo-niveau 2/3) af. Deze opleiding stoomt studenten klaar voor een loopbaan als operationeel medewerker in de foodsector. Zo plukken bedrijven nu de eerste vruchten van de samenwerking. Met de instroom van nog eens nieuwe operators in spé draait de FAN op volle toeren.

Nieuwe opleiding voor Oost-Europese medewerkers

Een andere belangrijke stap was de introductie van een Poolstalige opleiding ‘Meewerken in de productie’. Bij veel food- en foodgerelateerde bedrijven werken Oost-Europese arbeidskrachten. Met een opleiding in hun eigen taal, en een docent die zowel Pools als Nederlands spreekt, kunnen ook zij hun kennis en vaardigheden vergroten. Hierdoor krijgen ze een sterkere positie op de arbeidsmarkt.

Samen met bedrijven werken aan een leercultuur

Verder was de FAN betrokken bij de start van vier incompanytrajecten, waarbij lidbedrijven aan de slag gaan met het versterken van hun leercultuur. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich steeds blijven ontwikkelen en leren ook leuk gaan vinden? De FAN ondersteunt lidbedrijven die daarmee aan de slag willen. Dat gebeurt bijvoorbeeld met behulp van leiderschapstraining en loopbaancoaching.

Drempel om te leren nog lager maken

Ambities zijn er genoeg. Zo werkt de FAN momenteel aan kortdurende opleidingen en trainingen voor medewerkers van food- en foodgerelateerde bedrijven uit de regio, naast het huidige aanbod van 2-jarige mbo-opleidingen. Hierdoor wordt de drempel om te leren nog lager voor medewerkers én werkgevers.

Aan de slag met de Business Driven Campus

Een ander belangrijk speerpunt dit jaar is de ontwikkeling van een Business Driven Campus. Het wordt een fysieke plek waar onderwijs, onderzoek en ondernemers samenkomen om te innoveren. Het is een ontmoetingsplek om kennis te delen, samen onderzoek te doen en te testen. Of samen te werken aan oplossingen voor grote vraagstukken zoals het tegengaan van voedselverspilling. Bedrijven die willen meedenken over de invulling van de Business Driven Campus kunnen contact opnemen met Gert-Jan Koetsier via (06) 25 34 17 36.

Jauke van de Beek van Arla: FAN heeft meerwaarde

“We zijn in eerste instantie aangesloten bij de Food Academy Nijkerk omdat we op lange termijn de instroom van nieuwe medewerkers willen borgen. Het is belangrijk dat we de opvolgers opleiden voor vakmensen die straks met pensioen gaan”, zegt Jauke van de Beek, HR-manager van Arla. “Een mooie meerwaarde is dat de opleidingen verdieping brengen. Medewerkers leren niet alleen hoe ze een machine bedienen, maar denken ook na over bijvoorbeeld kwaliteit en veiligheid. Je ziet dat ze daardoor ook zelf met ideeën komen over hoe we nog slimmer, efficiënter en beter kunnen produceren.”

“De FAN biedt voor ons ook mogelijkheden om interne doorstroom op gang te brengen. Medewerkers die binnen komen in een productiefunctie kunnen verder leren als ze willen. Dat zorgt voor een hogere betrokkenheid en maakt dat je medewerkers langer aan je kunt binden. Tot slot heeft ook het netwerk van de FAN meerwaarde. Bij HR-gerelateerde vraagstukken kan ik makkelijk schakelen via de FAN-mailgroep.”

Over de FAN en de rol van de gemeente Nijkerk

De FAN is opgericht in 2019. Jongeren en zij-instromers volgen er een mbo-opleiding food operator, food techniek of food logistiek. De FAN wordt bestuurd door food- en foodgerelateerde bedrijven en werkt op onderwijsvlak samen met Aeres MBO. De gemeente Nijkerk ondersteunt de FAN vanwege haar belangrijke strategische bijdrage aan het foodcluster van de gemeente Nijkerk.

12 mei 2022