Column 13 maart 2024, Niels Morpey, raadslid CDA

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Deze foto is voor mij het mooiste plekje van Hoevelaken. Waarom? Dit is mijn uitzicht en het maakt me iedere dag weer gelukkig. Ik heb de foto genomen, zittend aan de eettafel in mijn huis, op een zaterdagmorgen. Ik woon midden in het dorp op loopafstand van station en winkels. In de gemeente Nijkerk -en dus ook in Hoevelaken- wordt veel gebouwd en gaat de komende jaren veel worden gebouwd. En dat is goed. Onze kinderen en kleinkinderen moeten plek hebben om te wonen. Maar als we zoveel bouwen, laat er dan voldoende groen in onze woonwijken zijn. Bouw niet alles helemaal vol tot een grote steen- en betonmassa. Een groene leefomgeving maakt mensen gelukkig. Het verlaagt de stress die we in het leven opdoen. Bouw met voldoende groen en bouw niet alle groene stukken vol. Groen is geen nutteloos ruimtegebruik, groen maakt mensen gelukkig!

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Ik heb lange tijd als geestelijk verzorger bij Defensie gewerkt. Toen ik vanwege mijn leeftijd Defensie verliet, ben ik een ander loopbaanpad ingeslagen. Ik laat mij sinds enkele jaren als secretaris inhuren door de overheid. Momenteel werk ik voor de organisatie die het herstel van de toeslagenaffaire uitvoert. Ik wil een steentje bijdragen aan een overheid met een menselijk gezicht, die mensen niet vermorzeld, maar helpt en bijstaat in hun leven. Verder ga ik in het weekend regelmatig voor in kerkdiensten van katholieke gemeenschappen op de Veluwe, de streek tussen Harderwijk en Achterveld.

Wat vind je belangrijk/ Wat wil je bereiken als raadslid?

Als raadslid van het CDA is het voor mij belangrijk dat de gemeente een menselijk gezicht heeft. Menselijk naar de inwoners, maar ook dat de raad en het college op een menslievende manier met elkaar omgaan. Ook als we het niet met elkaar eens zijn.