Column 7 december 2023, Cathy van Manen, raadslid Forum voor Democratie

Nijkerk is een stad waar veel bedrijvigheid is, dit is goed voor de Nijkerkse economie, zichtbaarheid en arbeidsmarkt. Met de toenemende groei op het industrieterrein, worden nieuwe werkplekken gecreëerd. Als werkzoekende is het prettig dat er geregeld nieuwe vacatures beschikbaar komen, in de hoop een geschikte baan te vinden.

Het is niet voor elke persoon vanzelfsprekend om te kunnen voldoen aan de eisen die een reguliere vacature vraagt. Er is een grote groep mensen die een grote afstand heeft tot de arbeidsmarkt door mentale of fysieke uitdagingen. Voor deze groep mensen is het essentieel dat een werkgever bereid is om buiten de vacature vereisten te kijken, zodat er kansen/mogelijkheden gecreëerd worden.

Iedereen doet mee, is mijn visie op een inclusieve arbeidsmarkt. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om rekening te moeten houden met een beperkte belastbaarheid. Ondanks mijn eigen uitdagingen heb ik mogelijkheden gevonden om op mijn manier een bijdrage te leveren aan de maatschappij en juist dat is mijn wens voor iedereen. Om een inclusieve arbeidsmarkt te bereiken zal er meer zicht moeten komen op waar behoefte aan is bij werkgevers en werknemers. Ben jij een werkzoekende die een grotere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt heeft en wil jij aan het werk? Informeer bij de gemeente welke mogelijkheden er voor jou zijn.