Column 17 april 2024, Rik Meijer, raadslid CDA

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Dit is één van de speelplekken in Paasbos, de wijk waar ik alweer 25 jaar met zeer veel plezier woon. De wijk bevat veel groen en er zijn allerlei leuke plekken waar kinderen kunnen spelen en inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Het is een ruim opgezette wijk vol diversiteit. Er wordt soms negatief gesproken over de wijk Paasbos, maar in het gedeelte waar ik woon staan de mensen voor elkaar klaar. Het is oprecht fijn om hier te kunnen wonen, ik wil er dan ook niet meer weg.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Wat wonen betreft ben ik honkvast, maar dat geldt ook voor mijn baan. Ik werk al 28 jaar als Productmanager bij Siemens Healthineers, een technisch bedrijf wat oplossingen biedt voor de wereldwijde gezondheidszorg. Als voorzitter van hun Ondernemingsraad, wat ik ernaast doe, moet je vaak ook ‘politiek bedrijven’ tussen het bedrijf en de werknemers. Elkaars belangen afwegen en mensen in hun waarde laten, zonder je eigen mening hierbij op te dringen. Toen ik twee jaar geleden startte als raadslid ben ik na drie termijnen gestopt als diaken bij de Vredeskerk. Dat was helaas niet meer te combineren, ook ik heb maar 24 uur in een dag.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Ik ben rustig, kijk eerst de kat uit de boom voordat ik me uitspreek. Onze raad is hecht en we gaan respectvol met elkaars mening om. Er zijn natuurlijk nuanceverschillen, maar niemand is tégen, om maar tégen te kunnen zijn. Ik zie onze raad dan ook als een mooie afspiegeling van onze inwoners. Ik zou het fijn vinden als we deze raadsperiode projecten goed kunnen afsluiten, of een fundament voor nieuwe woningbouwprojecten kunnen leggen, zoals Stadshaven of Wonen bij Jaap.