Wat is het Omgevingsplan?

In een Omgevingsplan staat wat u en anderen in uw omgeving wel en niet mogen doen. Dat staat nu nog in bestemmingsplannen, verschillende verordeningen en beleidsregels. In het Omgevingsplan komen alle regels bij elkaar. Bijvoorbeeld regels voor bouwen en het gebruik van gebouwen en de openbare ruimte. Maar ook regels over evenementen, geluid, of het kappen van bomen en uitleg over participatie, positieve gezondheid en duurzaamheid.

Wordt mijn plan ook aan het Omgevingsplan getoetst?

Alle plannen, initiatieven en ideeën die over de leefomgeving gaan toetst de gemeente aan het omgevingsplan. Ook uw plan of initiatief toetst de gemeente aan dit omgevingsplan. Als uw plan of initiatief niet in dit plan past betekent dit niet direct dat uw plan niet uitgevoerd kan worden. De gemeente gaat in dat geval samen met u aan de omgevingstafel bekijken of uw plan haalbaar en wenselijk is. Het omgevingsplan kan op uw plan worden aangepast.

Waar kan ik het Omgevingsplan vinden?

Het ‘Omgevingsplan’ bestaat nog niet! De gemeente werkt wel aan het Omgevingsplan. Dat plan wordt stap-voor-stap opgesteld; te beginnen met het grondgebied aan de westzijde van Hoevelaken. Het Rijk geeft gemeenten tot 31 december 2031 de tijd om dit omgevingsplan op te stellen.

Tot het moment waarop de gemeente beschikt over het Omgevingsplan Gemeente Nijkerk worden plannen getoetst aan het zogeheten ‘tijdelijk Omgevingsplan’.

Hoe ziet het tijdelijk Omgevingsplan van de gemeente Nijkerk eruit?

Het tijdelijk omgevingsplan bestaat uit:

Bij elkaar vormen deze regels, plannen en verordeningen het tijdelijk Omgevingsplan.

Wat is de bruidsschat?

De bruidsschat bestaat uit een groot pakket regels van het Rijk. Deze rijksregels verhuizen onder de Omgevingswet naar de gemeente. Sinds 1 januari 2024 maken deze regels automatisch deel uit van het tijdelijk Omgevingsplan. Het gaat om regels voor milieubelastende activiteiten waaronder horeca, recreatie en detailhandel, regels over lozingen, regels over de gevolgen van emissies van geluid, geur en trillingen door bedrijven en regels op het gebied van bouwen. Uw plan toetst de gemeente ook aan de regels uit deze bruidsschat. De volledige bruidsschat is binnenkort digitaal te raadplegen. Tot die tijd kunt u voor meer informatie terecht bij de gemeentelijke bouwbalie.