In de gemeente Nijkerk houden we van een schone openbare ruimte. Daarom ruimen hondenbezitters de poep van hun hond op. Dit geldt niet voor de gebieden bij de paaltjes. Op deze zogenaamde honden-uitlaatstrook ruimt de gemeente de hondenpoep op.

Honden uitlaten en losloopterreinen

Hondenbezitters en mensen zonder hond kunnen op een prettige manier gebruikmaken van de openbare ruimte in onze mooie gemeente. Daarom gelden in het algemeen de volgende afspraken:

• Ruim hondenpoep overal op, behalve op de zogenaamde honden-uitlaatstroken;
  • De gemeente maakt de honden-uitlaatstroken (het groene bordje) schoon. Dit gebeurt 1 keer per 2 weken;
  • U bent verplicht een opruimmiddel bij u te hebben;
  • Lijn uw hond binnen de bebouwde kom aan.
  • In de losloopgebieden (het blauwe bordje) kunt u uw hond los laten lopen en bent u verplicht om de poep op te ruimen. Bij deze gebieden staat een afvalbak waarin u de poep weg kunt gooien;
  • Speelplekken en trapvelden zijn verboden voor honden (het rode bordje);
  • U bent altijd verantwoordelijk voor uw hond.

Uitlaatstroken en losloopgebieden

De uitlaatstroken en losloopgebieden staan aangegeven op de honden-uitlaatkaart die u hieronder kunt downloaden. Deze kaart wordt periodiek door het college vastgesteld. De gemeente actualiseert deze kaart. Dit gebeurt het komende jaar en inwoners moeten meepraten.

Opruimmiddel

U kunt als opruimmiddel bijvoorbeeld boterhamzakjes gebruiken. Daarnaast kunt u in dierenspeciaalzaken speciale middelen kopen om het opruimen van hondenpoep gemakkelijker te maken. Zoals poepschepjes. Gevulde zakjes met hondenpoep mogen in ze grijze container of (gewone) afvalbak.

Handhaving

In de gemeente Nijkerk houden de Toezichthouders Openbare Ruimte toezicht op de naleving van de aanlijn- en opruimplicht. De bedragen van de boete voor het overtreden van de aanlijnplicht bedraagt € 100,- per overtreding. U mag niet met een hond in een speelplaats komen. De boete hiervoor is € 150,- per overtreding. Voor het overtreden van de opruimplicht is de boete ook € 150,- per overtreding. Wordt u staande gehouden en kunt u geen deugdelijke opruimmiddel tonen? Dan is de boete € 100,- . Bij alle boetes komt nog € 9,- administratiekosten.

Hoe blijf ik op de hoogte?

U kunt zich aanmelden voor het panel honden-uitlaatbeleid. Dit doet u door een mail te sturen naar Karen Willemsen, haar e-mail adres is: k.willemsen@nijkerk.eu