Column 10 januari 2024, Hans Lok, raadslid ChristenUnie-SGP

In de Nijkerkse lokale politiek zijn de volgende zaken onmisbaar voor een gezonde democratie: goede communicatie en actieve participatie door onze inwoners, u en jij dus. Dit gaat verder dan het simpele uitwisselen van informatie; het vormt de basis voor een levendige en betrokken samenleving.

Een effectieve communicatiestrategie in de Nijkerkse politiek is van cruciaal belang. Het is niet slechts een kwestie van het delen van beleidsbeslissingen, maar het begint met het creëren van een open dialoog tussen de lokale overheid en haar inwoners. Transparantie is de sleutel tot het opbouwen van vertrouwen. Het actief betrekken van de gemeenschap bij besluitvormingsprocessen geeft inwoners het gevoel dat hun stem gehoord wordt.

Inwonerparticipatie gaat echter verder dan alleen luisteren: het is een oproep tot actie en betrokkenheid. Het moet uitnodigend zijn voor onze inwoners om deel te nemen aan lokale initiatieven en inwonersbijeenkomsten. Een gezonde democratie gedijt op de diversiteit van meningen en perspectieven, en het is aan zowel de lokale overheid als de inwoners om deze diversiteit te omarmen en te koesteren. Ook als we het soms niet met elkaar eens zijn, dan weten we in ieder geval waarom.

Door effectieve communicatie en inwonerparticipatie een plek te geven in de Nijkerkse politiek, kan een gemeenschap ontstaan waarin elke stem wordt gerespecteerd en elke inwoner een rol speelt in het vormgeven van de toekomst. Politieke beslissingen zullen dan minder worden gezien als opgelegd van bovenaf, maar eerder als resultaat van een gezamenlijke inspanning om een leefomgeving te creëren die iedereen ten goede komt.

Laten we streven naar een Nijkerk waarin communicatie en inwonerparticipatie niet alleen instrumenten zijn, maar een way of life is die de politiek en de gemeenschap verbindt. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

De komende tijd zullen er een aantal onderwerpen op de politieke agenda staan, waarin communicatie en inwonerparticipatie een grote, belangrijke rol spelen, of zelfs het onderwerp van gesprek zijn. Wilt u, wil jij hier aan bijdragen? Van harte welkom!