Column 17 januari 2024, Harry Bokkers, raadslid CDA

Toen ik laatst de Stad Nijkerk van vorige week las viel mijn oog op het stukje ’zwerfafval blijft een hardnekkig probleem in Nijkerk’. Wekelijks gaan vrijwilligers door straten, over pleinen, door parken en langs wegen om zwerfafval op te rapen en af te voeren. Deze vrijwilligers doen dit al verscheidende jaren en jaarlijks worden er zakken vol afgevoerd of opgehaald door de gemeentewerkers. Dit doen zij met de wetenschap dat er binnenkort weer rommel ligt. Eigenlijk is het vreemd dat ondanks het feit dat we veel aandacht aanbesteden aan zwerfvuil en afval, het toch steeds weer nodig is om wekelijks rondes te lopen om dit alles weer op te ruimen.

Zaterdagochtend liep ik door de stad en kon in het straatje de Brede Beek ternauwernood om hondenpoep stappen. Aan de bestrating was te zien dat anderen dat niet was gelukt. Nu hebben we in de gemeente Nijkerk het honden uitlaatbeleid laatst aangepast en maatregelen genomen, maar kennelijk blijft het lastig. Natuurlijk lukt het niet altijd om een hond tijdig op de uitlaatplekken te krijgen, maar om het dan zo in het wandelgebied te laten liggen is ook wat.

Laten we ook dit jaar proberen de openbare ruimte knap te houden en zoals, overigens niet te vergeten te benoemen, vele andere inwoners in onze gemeente onze eigen rommel en afval op ruimen. Laat het niet liggen voor anderen! Dat lijkt mij een goed voornemen.