Column 10 april 2024, Marja Willems, raadslid VVD

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Mijn best wel grote familie komt uit Nijkerkerveen, ik ben er geboren en opgegroeid. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in Nijkerkerveen, daar ben ik erg blij mee. Dit gebouw is ’t Veense Hart, in het hart van het dorp en met een dierbare plek in míjn hart. Mijn zus is hier vrijwilliger in de bibliotheek en ik heb hier regelmatig koffiegedronken met mijn moeder. Ik bewaar daar warme herinneringen aan. Mijn partner, drie kinderen en het gezin waar ik uit kom zijn erg belangrijk voor me, wat ik ook doe en waar ik ook ben.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Onder het synoniem ‘Het Dorpsmeisje’ heb ik gedichten, kinderboeken en quotes geschreven. Mijn eerste blog heette ‘Zichtbaar’, ik maakte mijzelf daar letterlijk zichtbaar mee bij het publiek. Twee jaar geleden kwam ik via voorkeursstemmen in de gemeenteraad. Ik had in die tijd een hoop te leren en te verwerken, waardoor ik tijdelijk stopte met schrijven. Als Projectondersteuner ben ik gedetacheerd bij Samen Veilig Utrecht, een organisatie die zich inzet voor een veilig thuis voor iedereen.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Ik moest twee jaar geleden even mijn draai vinden. Ik ben een doener, geen eindeloze prater. Actie graag! Ik kan de Nijkerkse wereld niet ineens veranderen, maar wil wél graag van betekenis zijn voor onze maatschappij. En dan het liefst op het gebied van geestelijk en lichamelijk welzijn. Ik denk dat ik door mijn levenslessen gezondheidszorg, kansengelijkheid en onderlinge samenwerking een belangrijke plek aan de raadstafel kan geven. Wat mij betreft staat dat nooit goed genoeg op de kaart. In een wereld van verschil, wil ik het verschil maken. Ik focus op vandaag en hoop dat ik er morgen iets van kan en mag verwachten voor onze inwoners.