Veel verse voeding in de supermarktschappen draagt een ‘jasje’ uit Nijkerk. Ultrapak levert namelijk de machines waarmee voedselproducenten hun producten verpakken. De verpakking mag dan van plastic zijn, maar wordt wél steeds duurzamer.

Aantrekkelijk vestigingsklimaat

Met de verhuizing in 2016 naar een modern pand op Arkerpoort kreeg Ultrapak de afgelopen zes jaar alle ruimte zich verder te ontwikkelen en verder te groeien. Destijds waren meer ruimte, een goede ontsluiting en een locatie midden in Nederland de belangrijkste redenen om van Dronten naar Nijkerk te verhuizen, vertelt directeur Berend van Bon. Het was mooi meegenomen dat de onderneming een mooie aanvulling bleek op de al gevestigde bedrijven in de foodsector.

Minder plastic

De landelijke klantenkring van Ultrapak bestaat voor het grootste deel uit leveranciers van vlees-, kip- en visproducten. Zij gebruiken de machines uit Nijkerk voor het verpakken van hun versproducten. Veel producten die je in de supermarkt meepakt, hebben daardoor een Nijkerks tintje. Ultrapak innoveert volop. Zo ontwikkelde het Nijkerkse bedrijf een nieuwe, duurzamere versverpakking voor champignons. Die kent een transparant bakje en een dun vloeitje in plaats van een deksel. Minder plastic dus, dat bovendien beter te recyclen is.

Trends en uitdagingen in duurzaam verpakken

De vraag naar duurzame verpakkingen is een belangrijke trend in de voedingsindustrie. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het doel is helder: verantwoord verpakken. “Maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het product en de aantrekkelijkheid voor de consument”, zegt Van Bon. Bovendien beweegt Ultrapak mee met de vragen in de markt, en die gaan verschillende kanten op. “De consument wordt steeds veeleisender. Zo neemt de vraag naar verpakte kant-en-klaarmaaltijden en los verpakte porties van voedselproducten toe. Daardoor is juist meer verpakkingsmateriaal nodig.”

Betrokken bij de FAN

Juist die tegengestelde vragen maken innovatie cruciaal en daar neemt Ultrapak een belangrijke rol in door het ontwikkelen van geavanceerde machines die technisch complexe verpakkingen kunnen realiseren. Dat vraagt veel kennis en expertise. Mede daarom is Ultrapak aangesloten bij de Food Academy Nijkerk (FAN). Van Bon: “De werkgelegenheid is de afgelopen jaren sterk toegenomen en zal de komende jaren verder groeien. Wij hebben een grote behoefte aan technische medewerkers. We zoeken daarom graag de samenwerking met het onderwijs.”

12 mei 2022