Column 13 december 2023, Marina Lanting-van Rhee, raadslid ChristenUnie-SGP

Krantenlezers onder ons, en dat bent u want u leest onze onvolprezen Stad Nijkerk, zijn altijd op de hoogte van het wel en wee van wat er gebeurt om je heen. Dat dat geen vanzelfsprekendheid is, ervaren heel veel volken en politieke vluchtelingen wereldwijd.

Des te meer ben ik als raadslid blij dat er een nieuwe columnist is gevonden voor de Stad Nijkerk. Nelleke den Besten heeft na jarenlange trouwe dienst en heel veel columns geschreven te hebben haar pen wat dit betreft aan de wilgen gehangen, we verwelkomen nu Christian Hogeveen.

Burgemeester, wethouders en raadsleden varen wel bij goede journalistiek. In het verleden was er een journalist die in dienst was van de BDU en de gemeente Nijkerk met haviksogen volgde. Hij is helaas jong overleden. Dit geldt ook voor de columnist die achter de naam ‘Cactus’ zat. Zij konden dingen aan de kaak stellen en de lokale politiek prikkelen en uitdagen.

Om een kijkje in de keuken te krijgen van het werk van de gemeenteraad en burgemeester en wethouders kennen we het fenomeen ‘Gast van de raad’. Je wordt dan uitgenodigd om een commissievergadering bij te wonen en vooraf krijg je informatie over het reilen en zeilen van de gemeenteraad.

Hopelijk zijn wij raadsleden goed te vinden voor alles wat u kwijt wilt. Alle raadsleden staan hiervoor open. Het hoort bij onze taak om een goede volksvertegenwoordiger te kunnen zijn.

In het midden van deze krant kunt u elke week informatie van de gemeente vinden. Inderdaad: die pagina’s die de meeste lezers overslaan. Ik zeg: lees ze en laat je informeren. Deze pagina’s laten bij uitstek zien wat de

gemeente Nijkerk doet, faciliteert en voorziet van informatie die over inwoners gaat. Dit alles kan in Nederland omdat we persvrijheid hebben