Column 6 maart 2024, Patricia van Loozen, raadslid De Lokale Partij

Foto van Patricia van Loozen

Om mij heen hoor ik mensen hun zorg uitspreken dat alles zo duur is geworden.
Dat betekent voor sommigen dat er bezuinigd moet worden of men wil alvast gaan bezuinigen. Dus: alle kosten op een rij zetten en goed kijken wat je wilt missen, kan missen of moet missen. Vooral voor mensen met een smalle beurs valt dit niet mee. Elke euro is soms belangrijk.

Onze gemeente Nijkerk staat nu voor dezelfde opgave. De kosten zijn gestegen, er zijn taken bijgekomen en er is minder geld beschikbaar. En nee, dat komt niet door het nieuwe gemeentehuis. Zoals u dat misschien ook doet, daar was geld voor gereserveerd. Elk gebouw, ieder huis, vraagt om onderhoud en dat kost gewoon geld. Vanuit de gemeente zijn er vragenlijsten verspreid waarop je kon aangeven wat je belangrijk of minder belangrijk vindt. Daar gaat de gemeenteraad binnenkort mee aan de slag. Een hele lastige opgave omdat het ook over mensen gaat. Wat kan nog wel, wat niet. Wat zijn onze wensen? Voor De Lokale Partij is de best passende zorg geven, heel belangrijk. Dat betekent dat er vooral op andere thema’s bezuinigd moet worden. Wat willen we als Nijkerk, wat moeten we doen, hoe groen gaan we worden en hoe groot? Gaan we op de winkel passen of toch ook ontwikkelen?

Wij vinden uw inbreng van grote waarde. We moeten het samen doen en ook de gevolgen ervan dragen. Ik ga ook maar eens door mijn lijst met uitgaven. Is de hondenverzekering belangrijk, waar doe ik mijn boodschappen en kan het allemaal wat minder? Precies wat we straks, ook als De Lokale Partij, in de raad gaan doen. Uw inbreng blijft belangrijk voor ons. Samen weten we meer.