Bij appartementen en in bepaalde nieuwbouwwijken zoals in de Doornsteeg in Nijkerk wordt het restafval niet door Remondis opgehaald. Inwoner(s) brengen zelf het restafval weg naar de ondergrondse containers in de wijk. Deze bewoners krijgen van de gemeente een pasje. Deze pas is gekoppeld aan het adres van de woning.

De bewoners kunnen op elke gewenst moment van de dag hun restafval wegbrengen.

Het legen van de containers en ophalen van de zakken vindt per soort afval om de drie weken plaats.

• Restafval (grijze container) wordt 1x in de drie weken opgehaald
  • PMD (grijze container met oranje deksel) of zakken wordt 1x in de drie weken opgehaald
  • GFT (groene container) wordt 1x in de drie weken opgehaald

In de maanden juni t/m augustus worden elke week de groene containers geleegd. U kunt uw container dan elke week aan de weg zetten op de voor u geldende ophaaldag. Heeft u twijfel over uw inzameldag? Zoek dit op met uw postcode + huisnummer op www.mijnafvalwijzer.nl(externe link) of kijk op de Afvalkalender 2024.

De bewoners kunnen op elke gewenst moment van de dag hun restafval wegbrengen.

Heeft u vragen over het pasje? Neemt u dan contact op met Service en Informatie via het algemene telefoonnummer van de gemeente Nijkerk 033 - 247 22 22 of e-mail diftar@nijkerk.eu.

Kijk voor de kosten op de pagina 'Tarieven afvalinzameling'.

Hoe werkt het?

De gemeente haalt het afval op bij uw huis. U kunt thuis het afval verzamelen in een container of in de speciale koopzakken.

Aanvullende informatie

Waar kan ik de koopzakken voor restafval kopen?

• Albert Heijn aan de Frieswijkstraat 72 in Nijkerk
  • Boni, Wheemplein 31-39 én Zandoogje 2 in Nijkerk
  • Jumbo, Molenplein 14 in Nijkerk
  • Tabaks Entertainment Shop, Hoefslag 63 in Nijkerk
  • De Spar, Van Noortstraat 29-a in Nijkerkerveen
  • Jumbo, Westerdorpsstraat 23-25 in Hoevelaken
  • Albert Heijn, Kantemarseweg 10, in Hoevelaken
  • Jumbo, Hoofdstraat 155 C in Voorthuizen.

In deze winkels kunt u ook de gratis PMD-zakken vinden.

Waar kan ik mijn gebruikte luiers kwijt?

De luiers kunnen gratis aangeleverd worden in een (semi) transparante zak op de onderstaande locaties. Inwoners kunnen ook incontinentiemateriaal aanleveren, het gaat hierbij alleen om de luiers. De gebruikte luiers worden na inzameling gerecycled bij de firma ARN.

Inzamellocaties luiers

De containers waar de luiers kunnen worden gebracht, staan op de onderstaande locaties:

• Kinderopvang Bzzzonder Corlaer, Van Siburgstraat 18b in Nijkerk
  • Kinderopvang Bzzzonder Appelgaard, Barneveldseweg 182 in Nijkerk
  • Kinderopvang Bzzzonder Maranathaschool, Grieglaan 4 in Nijkerk
  • Kinderopvang Jabadabadoe, Leeuwenstein 5 in Hoevelaken
  • Milieustraat Nijkerk, Blekkerserf 4, Nijkerk
  • Kantenmarsweg thv huisnr. 10, Hoevelaken
  • Anker, Nijkerk
  • Groenallee Milieuplein, Nijkerk
  • Zandoogje t.h.v. huisnr. 1, Nijkerk
  • Sporthal de Baggelaar, Westerveenstraat, Nijkerkerveen

Ik wil graag een grote grijze container want om de 3 weken legen is te weinig.

Het is niet meer mogelijk om uw 140 liter restcontainer om te ruilen voor een 240 liter rest container. Wel heeft u de mogelijkheid om een tweede 140 liter restcontainer aan te vragen. De kosten hiervan vindt u op de pagina Tarieven Afvalinzameling. Daarnaast betaalt u ledigingskosten per keer dat u de container laat legen.
Wilt u geen tweede restcontainer dan is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de huisvuilniszakken met gemeente logo. Deze zijn te koop bij de grotere supermarkten.

Ik wil graag een grote groene container voor gft want om de 3 weken legen is te weinig.

U kunt een grote 240 liter groen container aanvragen bij de gemeente. Dit kunt u doen door contact op te nemen met Service en Informatie via het telefoonnummer (033) 247 2222. U kunt dit ook online regelen via het online formulier op deze website.

Waarom biedt de gemeente alleen aan bewoners in laagbouw een container aan?

Bij hoogbouw en bovenwoningen is het gebruik van een container niet wenselijk vanwege de niet beschikbare ruimte.

Bladafval

In het najaar staan in de gemeente op verschillende locaties bladkorven. Hier kunt u gratis bladafval in kwijt.

Tuinafval

Uw tuinafval kunt u gratis brengen naar de Milieustraat, Blekkerserf 4 in Nijkerk. U kunt dit ook tegen betaling van voorrijkosten aan huis laten ophalen. Kijk dan bij Afvalinzameling, grof huisvuil.