Als u plastic, blik en drinkpakken apart inlevert, kan de gemeente dit goed recyclen om weer nieuwe dingen van te maken.

Op Milieucentraal.nl staat welk afval er onder plastic(externe link), blik(externe link) en drinkpakken(externe link) valt.

U kunt in de gemeente Nijkerk plastic verpakkingsafval inzamelen in speciale PMD-containers. Dit afval wordt tot nieuwe grondstoffen verwerkt, waardoor de CO2-uitstoot daalt en gebruik van grondstof wordt bespaard.

Hoe werkt het?

Het huis aan huis inzamelen van PMD vindt plaats bij laagbouwwoningen. Elk huishouden in een laagbouwwoning heeft de mogelijkheid om een grote container (240 liter) aan te schaffen of gebruik te maken van plastic PMD-zakken. Kijk op Mijnafvalwijzer.nl(externe link) voor de inzameldatum voor de PMD-container.

Geen container

Kiest u niet voor een container dan heeft u de mogelijkheid om via de gemeente zakken te ontvangen die u aan de weg kunt zetten. Wilt u geen extra container voor het aanbieden van plastic, blik en drankkartons. Dan kunt u uw PMD-afval ook aanbieden in transparante PMD-zakken van gerecycled plastic die de gemeente gratis beschikbaar stelt. Deze zakken zijn verkrijgbaar bij:

• Albert Heijn aan de Frieswijkstraat 72 in Nijkerk;
  • Boni Wheemplein 31-39 én Zandoogje 2 in Nijkerk;
  • Jumbo Molenplein 14 in Nijkerk
  • Tabaks Entertainment Shop, Hoefslag 63 in Nijkerk;
  • De Spar, Van Noortstraat 29-a in Nijkerkerveen;
  • Jumbo, Westerdorpsstraat 23-25 in Hoevelaken;
  • Albert Heijn, Kantemarseweg 10, in Hoevelaken;
  • Jumbo, Hoofdstraat 155 C in Voorthuizen.

De restafvalzakken zijn verkrijgbaar bij de hierboven genoemde supermarkten en winkels.

Centrale locaties voor inzameling van plastic en drankkartons

Kijk voor inzamellocaties in uw buurt op Mijnafvalwijzer.nl(externe link)

Wat is het?

Op Milieucentraal.nl(externe link) staat welk afval er onder plastic, blik en drinkpakken valt.

Er zit tegenwoordig statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes van (fris)drank. Deze verpakkingen zijn te herkennen aan het nieuwe statiegeldlogo. U kunt deze verpakkingen inleveren bij (grotere) supermarkten.

Wat moet ik doen?

• Zorg dat alle verpakkingen leeg zijn
  • Verwijder papier, karton of aluminiumfolie
  • Lever uw afval op een van de volgende manieren in:
    • In de speciale inzamelcontainer bij u in de buurt
    • In de speciaal hiervoor bedoelde afvalzakken van de gemeente

Als u twijfelt in welke bak uw afval hoort, checkt u de afvalscheidingswijzer(externe link) van Milieu Centraal.

Extra informatie

Wegwerpplastic dat bedoeld is voor eenmalig gebruik, is sinds 3 juli 2021 verboden. Denk aan plastic rietjes, bestek, borden, wattenstaafjes enzovoorts. Deze producten mogen niet meer op de markt gebracht worden. Vanaf 1 juli 2023 moet u ook extra betalen als u plastic wegwerpservies gebruikt van een onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebeker of een verpakking van een broodje. De onderneming bepaald zelf hoe veel zij hiervoor vragen. Als u een herbruikbaar alternatief gebruikt, betaalt u niet extra.