1. Hoe gaat de gemeente de omgeving betrekken?

De gemeente Nijkerk heeft de opdracht om te voorzien in huisvesting voor eigen inwoners en voor asielzoekers en andere groepen mensen die een beroep op ons doen. We verliezen niemand uit het oog. De gemeente Nijkerk staat voor fijn en veilig wonen voor iedereen en hierin werken we nauw samen met de inwoners en maatschappelijke partners in onze gemeente. Deze boodschap dragen wij in al onze communicatie naar buiten toe uit, welke doelgroep het ook betreft.

2. Hoe ziet dat er concreet uit?

De gemeente Nijkerk heeft de opdracht om te voorzien in huisvesting voor eigen inwoners en voor asielzoekers en andere groepen mensen die een beroep op ons doen. We verliezen niemand uit het oog. De gemeente Nijkerk staat voor fijn en veilig wonen voor iedereen en hierin werken we nauw samen met de inwoners en maatschappelijke partners in onze gemeente. Die boodschap dragen wij in al onze communicatie naar buiten toe uit, welke doelgroep het ook betreft.

3. Hoe worden de al dan niet tijdelijke nieuwe Nijkerkers betrokken bij onze stad?

Ook voor hen staan locatiemanagers en andere medewerkers van de gemeente klaar. Verder volgen zij taal- en inburgeringscursussen en gebruiken we diverse middelen zoals nieuwsbrieven, website (vluchtelingenpagina) en vrijwilligerswerk om hen te informeren. We werken nauw samen met maatschappelijke partners om ontmoetingen tussen diverse groepen in onze samenleving te organiseren.

4. Hoe zit het met de inspraak, bijvoorbeeld over het hergebruik van het Luxoolterrein?

We informeren de raad en gaan in gesprek met omwonenden uit de buurt. En we houden contact ook na (tijdelijke) ingebruikname van het terrein door Oekraïense vluchtelingen.

5. Hoe betrekken we maatschappelijke partners en vrijwilligers bij de opvang?

Er is een grote groep Nijkerkers van zo’n 150 tot 175 mensen die, bescheiden of intensief, betrokken zijn bij de opvang van vluchtelingen. Via kerken, Vluchtelingenwerk, vrijwilligersorganisaties en op individuele basis werken we samen om de opvang en integratie te bevorderen.