Als u iets in de openbare ruimte wilt plaatsen, moet u dat vooraf melden. Het gaat om bijvoorbeeld een puincontainer bij verbouwwerkzaamheden, mobiel toilet (Dixi), schaftkeet, hoogwerker, hijskraan, steiger of hek. In sommige gevallen heeft u een ontheffing nodig. De openbare ruimte is de ruimte die voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Zoals straten, stoepen, pleinen en parken. U gebruikt de openbare ruimte niet langer dan noodzakelijk is.

Wat moet u doen?

Vraag een ontheffing minimaal twee weken voordat u het object op de openbare weg gaat plaatsen aan. De aanvraag stuurt u naar gemeente@nijkerk.eu. Upload bij de aanvraag een plattegrond met daarop duidelijk:

• de grenzen van het werkgebied.
  • de 1,5 meter vrije doorgang rondom het werkgebied Is dit onmogelijk? Beschrijf dan wat u gaat doen voor de veiligheid van voetgangers en verkeer.
  • een container staat altijd op straat in een parkeervak. Als u een container plaatst geef dan het parkeervak aan. Zijn er geen parkeervakken? Geef dan duidelijk aan waar u de container wil plaatsen.
  • de periode waarin u het object wil plaatsen.

Vervolg

U ontvangt binnen 14 werkdagen een ontheffing mits er geen bezwaren en gevaren zijn voor de omgeving.

Filmopnames

Wilt u binnen de gemeente Nijkerk filmopnames maken op de openbare weg dan is dit toegestaan. Wel moet u rekening houden met de privacy van gebruikers van de openbare weg en omwonenden. Wilt u voor de filmopnames objecten plaatsen en/of het verkeer tijdelijk stilzetten dan moet u dit ook vooraf melden bij de gemeente Nijkerk