In onze gemeente zijn op 4 mei jaarlijks diverse plechtigheden om oorlogsslachtoffers te herdenken. Op deze pagina vindt u informatie over de herdenkingen die in Hoevelaken en Nijkerk gehouden worden.

Hoevelaken

Hoevelaken kent jaarlijks twee momenten van herdenking. Op 19 april wordt de Schots-Canadese soldaat Walter Strang herdacht. Hij sneuvelde op 19 april 1945 in Hoevelaken. In zijn nagedachtenis herdenkt Hoevelaken de 5.706 Canadese soldaten die hun leven lieten tijdens de bevrijding van Holland. En alle ontelbare slachtoffers van oorlog en geweld wereldwijd, in verleden en heden.

Meer informatie op www.walterstrangfoundation.org(externe link).

Op 4 mei vindt er jaarlijks een herdenkingsbijeenkomst plaats in De Haen in Hoevelaken. Na afloop gaan de aanwezigen in stille tocht naar het oorlogsmonument op Park Weldam, waar kransen en bloemen gelegd worden en het twee minuten stil is. Oranjevereniging Koningin Wilhelmina organiseert de plechtigheden. Zie ook: www.ovhoevelaken.nl(externe link).

De Comité 4 en 5 mei Nijkerk organiseert jaarlijks een stille tocht langs de oorlogsmonumenten in Nijkerk. De tocht op 4 mei begint bij het stadhuis en gaat via de monumenten aan de Bruins Slotlaan en de Vrijheidslaan naar het Van Reenenpark. Bij alle monumenten staat de stoet even stil en worden er kransen en bloemen gelegd.

In het Van Reenenpark vindt een uitgebreide plechtigheid plaats, met een inleiding voorafgaand aan de twee minuten stilte. Na de herdenking is er tijd voor een defilé langs het monument “1940-1945”.

Kijk voor alle informatie over de herdenkingen in Nijkerk op de website van Comité 4 en 5 mei Nijkerk(externe link).