Ik ben een Hoevelaker

Foto Niels Morpey

Soms lijkt het wel of er een kloof tussen Hoevelaken en Nijkerk bestaat (en ook tussen Hoevelaken en Amersfoort). Als je in Nijkerk woont, waarom zou je naar Hoevelaken gaan? Je hebt er niets te zoeken. Het centrum is kleiner, er is minder historie en minder cultuur. Ik woon zelf in Hoevelaken. Waarom zou ik naar Nijkerk gaan? Amersfoort is veel groter, heeft meer historie en meer cultuur. Maar ja, Nijkerk en Hoevelaken zijn één gemeente. Ik denk dat veel inwoners van Hoevelaken de afgelopen weken dat gevoel hebben gekregen.

Plotseling kwam het nieuws van het voorgenomen besluit een noodopvanglocatie in Hoevelaken te vestigen. In eerste instantie was de bedoeling na een ronde van gesprekken met omwonenden (enkele straten) nog dezelfde maand het definitieve besluit te nemen. Zonder een goed veiligheidsplan, zonder goed overleg met de inwoners van Hoevelaken, zonder harde afspraken. Mijn partij, het CDA, heeft op de rem moeten trappen: zoals het nu is gepresenteerd, steunen we het plan niet. Niet omdat we tegen een AZC zijn. Maar wel ná goed overleg met alle inwoners én met een goed veiligheidsplan én met duidelijk afspraken. Hoevelaken moet het wel kunnen dragen.

En dan die andere, nog grotere broer: Amersfoort. In 2016 ging de gemeente Amersfoort zelfs op zoek naar ondernemers die coffeeshops willen exploiteren.  Eén daarvan is het ’t Klavertje, waar een groot deel van de jongeren van Hoevelaken die in Amersfoort naar school gaat dagelijks langsfietst. Een doorn in het oog van vele ouders. En nu blijkt dat bij een controle een grote hoeveelheid drugs en cash geld is aangetroffen. Hoe zou dat nu komen… ’t Klavertje is voor 3 weken gesloten en mijn oproep aan Amersfoort is: voorgoed sluiten. Weg met dat ding. Stop de vergunning.

Reageren? Morpeyraadslid@outlook.com