Het Nijkerkernauw is één van de Randmeren en ligt tussen Gelderland en Flevoland. Het meer grenst in het zuidoosten ter hoogte van Nijkerk aan het Nuldernauw en het loopt in het noordwesten, ter hoogte van Spakenburg over in het Eemmeer. Het is samen met het Nuldernauw het smalste randmeer. Het is ontstaan in 1968 door de aanleg van Zuidelijk Flevoland.

Het Nijkerkernauw wordt door een dam gescheiden van het Nuldernauw. In deze dam ligt de Nijkerkersluis, waarover de provinciale weg N301 loopt. Via de Nijkerksluis kunt u varen richting het Ketelmeer.

Ter hoogte van het stoomgemaal is in het randmeer een gebied ingericht waar snel varen voor speedboten is toegestaan.

Wilt u meer informatie over de randmeren, ga dan naar de website www.randmeren.com(externe link).