Oekraïners in Nijkerk

Terug naar 'Vluchtelingen'

De gemeente Nijkerk biedt een veilig onderkomen aan circa 240 vluchtelingen op de locatie Nachtegaalsteeg in Nijkerk.

Gemeentelijke opvang

In de tweede helft van 2023 opent de gemeente een nieuwe tijdelijke opvanglocatie. Op een terrein op de hoek Bloemendaalseweg/Nachtegaalsteeg zijn voor vooralsnog 2 jaar 53 chalets voor 240 Oekraïense vluchtelingen.

Particuliere opvang

Veel mensen in Nijkerk hebben hun huis opengesteld voor vluchtelingen.
Als u ook een vluchteling bij u thuis wilt laten logeren, let dan op het volgende:

• Ga eerst naar de website van Vluchtelingenwerk(externe link) [link naar www.vluchtelingenwerk.nl]  voor meer informatie. Vluchtelingen hebben veel zorg en begeleiding nodig.
  • Ook de Rijksoverheid heeft informatie en tips voor u.
  • U kunt uw logeerplek en uw voorwaarden aanbieden via Takecarebnb(externe link). Deze organisatie brengt vraag en aanbod bij elkaar namens een consortium van samenwerkende partijen.

Samenwerkingspartners

RefugeeHelp(externe link) is het online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland en iedereen die zich voor hen in wil zetten.

WSP regio Amersfoort(externe link) helpt Oekraiense vluchteling aan werk in  Nederland.