De gemeente Nijkerk vindt het belangrijk dat er tijdelijke woonruimte voor arbeidsmigranten gebouwd kan worden. We onderzoeken of de Blekkerserf hiervoor geschikt is. Het gaat om het gebied grenzend aan het fietspad langs de Arkemheenweg en het Blekkerserf.

Binnen de gemeente Nijkerk zijn arbeidsmigranten werkzaam bij verschillende bedrijven. Op dit moment is er onvoldoende goede en veilige huisvesting beschikbaar voor deze doelgroep. Het college vindt het belangrijk dat er voor deze doelgroep tijdelijke woningen gebouwd worden. De gemeente onderzoekt welke locatie hiervoor het meest geschikt lijkt. De locatie aan het Blekkerserf (grenzend aan het fietspad langs de Arkemheenweg) in Nijkerk wordt nu onderzocht op geschiktheid. De gemeente wil met betrokkenen en omwonenden bespreken hoe deze locatie het beste ingevuld kan worden.

Ontwikkelingen in 2023

In september 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om te onderzoeken of de locatie aan de Blekkerserf in Nijkerk geschikt is voor het bouwen van tijdelijke woningen voor arbeidsmigranten. De gemeente organiseerde in oktober 2023 een informatiebijeenkomst voor omwonenden. Hier informeerde de gemeente omwonenden over het project en informeerde bij betrokkenen hoe zij denken over het eerste voorstel voor de ruimtelijke uitwerking.

Terugkoppeling van de bijeenkomst

De reacties en vragen van omwonenden, en de antwoorden van de gemeente op deze vragen leest u terug in het Vragen en Antwoorden document. De meest gestelde vragen en antwoorden staan op de pagina 'Veelgestelde vragen'. Bekijk ook het document dat getoond is op de eerste informatiebijeenkomst.

Hoe gaat het verder?

De komende periode zullen er enkele onderzoeken worden uitgevoerd op het gebied van geur en geluid, mede naar aanleiding van de reacties op de 1e informatiebijeenkomst. In 2024 zal een tweede informatiebijeenkomst worden georganiseerd. Omwonenden en betrokkenen kunnen hierbij vragen stellen en reageren op de nieuwe ruimtelijke uitwerking voor het gebied. Omwonenden zullen per brief worden uitgenodigd.

De inbreng van omwonenden wordt zoveel als mogelijk meegenomen in het definitieve plan en de besluitvorming hierover. Bij een uiteindelijk positief besluit, zal de procedure rondom een tijdelijke omgevingsvergunning in gang gezet worden en kunnen de gesprekken met bouw- en beheerpartijen gestart worden.

Heeft u nog vragen?

Als u vragen heeft, dan kunt u een e-mail sturen naar gemeente@nijkerk.eu ter attentie van Y. Zwart. Geef daarbij aan dat het om de tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten gaat.