De meest gestelde vragen en antwoorden over de tijdelijke woningen voor arbeidsmigranten staan op deze pagina.

Wat wordt er bedoeld met de term arbeidsmigrant?

Een arbeidsmigrant is een (EU-)burger die om economische redenen tijdelijk in Nederland woont om te werken. Iedereen die in de Europese Unie woont, is vrij om in alle landen van de EU te wonen, te werken of te verblijven en mag zelf kiezen waar hij of zij dat doet. De huisvesting die de gemeente wil bouwen richt zich op arbeidsmigranten die voor Nijkerkse bedrijven werkzaam zijn en maximaal twee jaar in Nederland verblijven.

Waarom wil de gemeente Nijkerk kwalitatieve huisvesting voor deze doelgroep mogelijk maken?

De gemeente vindt dit belangrijk omdat:

1. Arbeidsmigranten zijn belangrijk voor de Nijkerkse economie:
    Veel arbeidsmigranten werken bij Nijkerkse foodbedrijven en zijn belangrijk voor de lokale economie. Voor deze groep zijn er te weinig woningen beschikbaar. De concurrentie voor bedrijven is groot. De buitenlandse werknemers zijn veel kritischer geworden. Wanneer er geen goede huisvesting is kiezen zij mogelijk voor een andere werkgever in een andere regio. Dit gaat ten koste van de bedrijfsvoering van Nijkerkse ondernemers. De gemeente vindt het belangrijk om goede en veilige huisvesting voor de Nijkerkse arbeidsmigranten te bieden om de economie in Nijkerk te ondersteunen.

2. De gemeente erkent de kwetsbare positie van deze doelgroep en wil hen goede tijdelijke huisvesting bieden:
    De gemeente heeft in juni 2020 de woonvisie vastgesteld. Hierin beschrijft de gemeente dat het belangrijk is om extra aandacht te bieden voor doelgroepen voor wie het extra moeilijk is om een woning te vinden. Hier vallen de arbeidsmigranten ook onder. Naast het feit dat de gemeente het zelf belangrijk vindt om woningen te faciliteren voor deze groep, is het ook verplicht voor gemeenten vanuit het landelijke programma ‘’Een thuis voor iedereen’’ vanuit de Rijksoverheid. Ook zijn er verschillende rapporten die de kwetsbare positie van deze arbeidsmigranten beschrijven.

Waarom is er voor de locatie aan de Blekkerserf in Nijkerk gekozen?

De locatie is nog niet definitief vastgesteld. Wel lijkt dit een geschikte locatie binnen Nijkerk. Er is een locatiestudie uitgevoerd waarin de geschiktheid van verschillende locaties onderzocht is. Uit deze locatiestudie blijkt at de locatie aan de Blekkerserf in Nijkerk het meest geschikt door onder andere de impact op de omgeving, de nabijheid van werklocaties en het voorzieningenniveau. De komende periode worden er enkele onderzoeken uitgevoerd op het gebied van geur en geluid, mede naar aanleiding van de reacties op de 1e informatiebijeenkomst.

Hoe zal deze locatie ruimtelijk ingevuld worden?

Dat is nog niet definitief vastgesteld. De gemeente wil hierover graag in gesprek met betrokkenen. Het uitgangspunt is dat er ongeveer 90 woningen voor 180 tot 200 arbeidsmigranten komen. Tijdens de informatiebijeenkomst voor omwonenden is er een eerste ruimtelijke schets getoond (zie bijlage onderaan deze pagina). Met de feedback en inbreng van omwonenden zal er een definitieve ruimtelijke uitwerking gemaakt worden.

Voor welke termijn zal deze locatie beschikbaar zijn voor de huisvesting van arbeidsmigranten?

De gemeente stelt een tijdelijke omgevingsvergunning beschikbaar voor maximaal 15 jaar. Hiervoor zal een regulier vergunningsprocedure doorlopen worden.

Welke partijen worden betrokken?

De gemeente betrekt omwonenden en betrokkenen zo veel mogelijk. Daarnaast zal de gemeente in gesprek gaan met derde partijen over de realisatie en het beheer van de locatie. Dat is pas aan de orde nadat er een definitief besluit is genomen door het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Kan ik bezwaar maken?

De gemeente wil in deze fase graag zoveel mogelijk feedback ophalen van betrokkenen om een breed gedragen ontwerp te maken. Daarna zal in de vergunningsprocedure gelegenheid zijn om op formele wijze te reageren op de plannen.