(laatste update: 13 december 2022)

Vluchtelingen uit Oekraïne hebben een beschermde status en kunnen zich beroepen op opvang: mogen hier verblijven, wonen, werken en naar school gaan.

1. Hoe worden ontheemden uit Oekraïne verdeeld over Nederland?

De 25 veiligheidsregio’s verdelen de vluchtelingen over de gemeenten die onderdeel zijn van hun regio. De gemeente Nijkerk is onderdeel van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VVGM). De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de opvanglocaties van Oekraïners.

2. Hoeveel Oekraïners zijn er nu in Nijkerk?

Op de peildatum 21 november 2022 verblijven er 145 Oekraïners in Nijkerk.

3. En hoeveel komen er nog?

In totaal is voorzien dat in 2023 er 252 Oekraïners in Nijkerk wonen. De gemeente is voornemens deze groep vluchtelingen voor een periode van circa twee jaar te huisvesten in 53 tijdelijke woningen op het Luxoolterrein.

4. Hoe ziet de huisvesting eruit?

De Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen bij particulieren thuis en in de gemeentelijke opvanglocaties Bad Hulckesteijn en in twee woningen in Hoevelaken. De gemeente is voornemens op de gemeentelijke opvang van de huidige en toekomstige Oekraïners te concentreren op 1 locatie in 53 tijdelijke woningen. Dit zijn chalets voor 4 tot 6 personen.

5. Hoe lang blijven ze?

Het is onduidelijk omdat we niet weten hoe de situatie in de Oekraïne zich zal ontwikkelen. Voor nu verwachten we dat de vluchtelingen zo’n twee jaar verblijven op het Luxoolterrein.

6. Waarom is het Luxoolterrein gekozen als nieuwe locatie?

Dit terrein is een van de weinig onderzochte locaties die in aanmerking komt. Het terrein is eigendom van de gemeente, de opvang van de vluchtelingen weegt maatschappelijk zwaarder dan een zonneweide, procedureel zijn er geen grote belemmeringen, overlast wordt nauwelijks verwacht en voorzieningen zijn vanuit deze locatie goed bereikbaar.

7. Wie komen er?

We verwachten dat er In meerderheid vrouwen en kinderen komen, omdat de mannen aan het front in de Oekraïne zijn.

8. Hoe zit het met de veiligheid op en rond het terrein?

Op de beoogde locatie zal 24/7 toezicht zijn op de naleving van de huisregels door beheer en beveiliging. De beheerders zijn ook het aanspreekpunt voor omwonenden.

9. Mogen ze werken?

Oekraïense vluchtelingen mogen vanaf 1 april 2022 vrij werken in Nederland.

10. Gaan ze huur betalen als ze werk hebben?

Een lastig punt is dat een Oekraïense vluchteling doorgaans geen inkomen heeft waarmee hij huur kan betalen. In dat geval is huur heffen zinloos.

11. Betalen ze vaste lasten (gas, water, licht)?

Als er sprake is van een huurovereenkomst omdat het gezin of de vluchteling een huurhuis bewoont dan betaalt hij/zij vaste lasten. Voor de bewoning van de chalets van de gemeentelijke opvangen betalen de bewoners geen vaste lasten.

12. Wanneer wordt het Luxoolterrein bewoond?

De planning voorziet in de huisvesting van de vluchtelingen in kwartaal 2023.

13. Hebben de omwonenden en organisaties een aanspeekpunt?

Ja, dat is de locatiemanager en/of beheerder.

14. Hoe lang blijven de bewoners op het Luxoolterrein?

We gaan nu uit van circa 2 jaar. In de loop van het tweede jaar wordt door de gemeente een besluit genomen over de toekomst van de locatie. Bij die besluit worden de omwonenden betrokken.

Op dit moment zijn er 4 scenario’s voor het vervolg van de beoogde locatie:

• De oorlog is ten einde en de opvang van Oekraïense vluchtelingen is niet meer nodig. De chalets gaan weg;
  • De oorlog is niet ten einde en de opvang van Oekraïense vluchtelingen blijft nodig. De chalets blijven;
  • De oorlog is ten einde. De gemeente blijft de chalets inzetten om de druk op de woningmarkt te verlichten.
  • De oorlog is ten einde. De gemeente betrekt het terrein in de gehele ruimtelijke ontwikkeling van het Luxoolgebied.

15. Wat gaat dit de gemeente kosten?

De kosten voor de opvang worden gedekt door het Rijk.

16. Hoe worden de direct aanwonenden en organisaties geïnformeerd en betrokken?

De gemeente heeft met omwonenden haar plan voor het Luxoolterrein met omwonenden op een informatieavond besproken. De omwonenden van het terrein hebben na dit gesprek een brief ontvangen met daarin de belangrijkste punten van het project en de vervolgstappen. De gemeente gaat met de omwonenden van het terrein in een vervolggesprek zodra het plan en het proces enigermate concreet zijn. Tevens zal de gemeente de omwonenden van het terrein informeren op de belangrijke momenten met een nieuwsbrief.

17. Kunnen bewoners van de gemeente helpen?

Ja, graag. Er zijn veel mogelijkheden tot het doen van allerlei soorten vrijwilligerswerk. Van taallessen tot het invullen van formulieren, van fietsles tot en met het wegbrengen naar school, enz. De gemeente kan u verder helpen met het leggen van contacten.

18. Waarom (alleen) mensen uit Oekraïne?

We hebben hiervoor gekozen omdat deze groep nu in hoge mate deel uitmaakt van de totale vluchtelingenketen. Door deze groep nu onder te brengen op dit terrein leveren we een grote bijdrage aan verlichting van de vluchtelingencrisis.
Specifieke doelgroepen bij elkaar brengen is op zich mogelijk, maar daarover willen we eerst in gesprek met maatschappelijke partners vanwege de specifieke problematieken die we dan tegenkomen.