De gemeente Nijkerk is een uitstekende plek voor waterrecreatie. Niet alleen zijn er de havenkom in het centrum, de jachthaven, de visbotenhaven en de Vedderkade waar watersporters af kunnen meren. Ook het recreatiegebied Nieuw Hulckesteijn biedt volop mogelijkheden voor vissen, zwemmen, zonnen en watersport.

Havenkom

Zo kunnen motorboten tot in het centrum van Nijkerk varen. De Arkervaart is 3 kilometer lang en begint bij het Nijkerkernauw en eindigt in de havenkom in het centrum. Watersporters dienen dan geschut te worden in de Arkersluis. In de rondweg in Nijkerk zit nog een beweegbare brug die de sluiswachter voor hen opent. In de havenkom zijn sanitaire voorzieningen aangebracht voor de waterrecreatie. De sleutel is verkrijgbaar op de Arkersluis. De voorzieningen zijn in 2011 vernieuwd.

Lees meer over de Arkersluis en de Arkervaartbrug.

Buitenhaven

In de buitenhaven (dit is het gedeelte van het Nijkerkernauw tot aan de Arkersluis) zijn diverse recreatieve functies voor de watersporters. De ruimte is te verdelen in:

• de jachthaven de Zuidwal (website www.zuidwal.org(externe link))
    • de visbotenhaven Hoop op Geluk (website www.hoopopgeluk.nl(externe link))
    • de Vedderkade; direct grenzend aan het recreatiegebied Nieuw Hulckesteijn heeft de gemeente Nijkerk een kade aangelegd waar watersporters kunnen afmeren. Er is een fraai toiletgebouw ondergebracht in het gebouw van de zeeverkenners. De sleutel van deze voorziening is te verkrijgen bij de havenmeester, die ook sluiswachter van de Arkersluis is. De havenmeester int het geld voor de overnachtingen. Watersporters kunnen gebruik maken van de voorzieningen in het Recreatiegebied Nieuw Hulckesteijn, zoals enkele prachtige zandstrandjes.

Vissen in Nijkerks water

In de gemeente Nijkerk zijn er enkele mooie visplekken. U kunt op de plekken die gemeentelijk bezit zijn, zonder vispas vissen. U moet dan echter wel een speciaal formulier bij u hebben, dat u onderaan deze pagina kunt invullen en uitprinten. Wanneer er dan een controle plaatsvindt, kunt u dat formulier laten zien. Wanneer u een al geldige vispas heeft, hoeft u dit document niet te hebben.

Het formulier geldt overigens niet voor wateren die de gemeente verpacht heeft aan de hengelsportvereniging “Hoop op Geluk”. Deze verpachte wateren zijn de Arkervaart, Randmeer en de watergangen in de polder Arkemheen.

Als u daar wilt vissen, dan kan dat alleen onder de voorwaarden die de hengelsportvereniging daaraan stelt. Op de website van Hengelsportvereniging Hoop op Geluk(externe link) leest u hierover meer.