1. Wat betekenen de plannen voor de Nijkerkse woningzoekenden?

Er zijn diverse bouwplannen voor alle Nijkerkers. De Oekraïners worden voor twee jaar opgevangen. Mochten de kleine woningen daarna vrijkomen dan kunnen ze gebruikt worden voor andere doelgroepen, onder wie Nijkerkse woningzoekers. Dat wordt in de loop van de opvangperiode met de gemeenteraad en inwoners besproken in het licht van de actuele ontwikkelingen op dat moment.

2. Hoe staat het met de woningnood?

We hebben een tekort aan woningen. Met diverse maatschappelijke partners zijn we in overleg om oplossingen te bedenken.

3. Hoe gaat de gemeente om met de impact van de komst van deze groepen op de woonomgeving?

Bij de huidige opvang van Oekraïners zet de gemeente locatiemanagers in. Dat zal ook het geval zijn bij de opvang op de nieuwe plek aan de Bloemendaalseweg/ Nachtegaalsteeg. Zij zullen samen met ingehuurd veiligheidspersoneel de woonomgeving voor iedereen in de gaten houden en staan open voor contact met alle direct betrokkenen. Voor statushouders is dit niet van toepassing, omdat zij door de hele gemeente heen wonen.