Wanneer er iemand uit uw familie- of vriendenkring komt te overlijden, wordt u geconfronteerd met het regelen van de begrafenis of de crematie. Veel mensen kiezen ervoor om een uitvaartondernemer in te schakelen. Ondanks de hulp van de uitvaartverzorger, moet u als nabestaande(n) allerlei beslissingen nemen. Het is zinvol om van tevoren na te denken over een begrafenis of crematie en alles wat hierbij komt kijken.

Nabestaanden gezocht

Van een aantal particuliere graven zijn de gegevens van de rechthebbende niet bekend. De gemeente wil graag het grafrecht opnieuw toekennen om zo het graf voor de toekomst te kunnen behouden. Daarom vragen we nabestaanden van de overledenen die in deze graven zijn begraven om contact op te nemen.
Lees verder op de pagina 'Nabestaanden gezocht'.

Gemeentelijke begraafplaatsen

De gemeente Nijkerk houdt en beheert drie gemeentelijke begraafplaatsen. U vindt de begraafplaatsen op de volgende adressen:

• Begraafplaats Nijkerk, Frieswijkstraat 54 in Nijkerk
  • Begraafplaats Hoevelaken, Kerkepad 1 in Hoevelaken
  • Begraafplaats Nijkerkerveen, Van Dijkhuizenstraat 58b in Nijkerkerveen

Bereikbaarheid en parkeren

U kunt onze begraafplaatsen dagelijks tussen zonsopgang en zonsondergang bezoeken. Bij alle begraafplaatsen kunt u gratis parkeren.

Graag in Hoevelaken niet langs de Kantemarsweg parkeren. Is de parkeerplaats bij de begraafplaats Hoevelaken vol dan heeft u de volgende uitwijkmogelijkheden:

• Parkeerplaats van het winkelcentrum. Ongeveer 5 tot 10 minuten lopen naar de begraafplaats.
  • Parkeerplaats van SC Hoevelaken. Deze parkeerplaats is bereikbaar via de Veenslagenweg – Kleinhovenweg. Ongeveer 5 minuten lopen naar de begraafplaats.

Aanvraagformulieren

Op de gemeentelijke begraafplaatsen zijn verschillende mogelijkheden om de overledene een laatste rustplaats te geven. Omdat het niet eenvoudig is hier achteraf nog in te wijzigen, is het belangrijk van te voren de mogelijkheden goed te overwegen. De onderstaande aanvraagformulieren kunnen u helpen bij de overweging voor begraven of bestemmingen van as op één van de gemeentelijke begraafplaatsen. Wilt u vooraf komen kijken? U bent van harte welkom. U kunt onze begraafplaatsen dagelijks tussen zonsopgang en zonsondergang bezoeken.

Folder begraafplaatsen

In de folder Begraafplaatsen leest u alvast informatie die voor u van toepassing kan zijn. Heeft u vragen of wilt u persoonlijk advies? Neem dan gerust contact op met onze beheerders van de begraafplaatsen. Bel ons gerust. U bereikt ons via het algemene telefoonnummer 033 - 247 22 22.

Het beheer en de tarieven

De gemeente Nijkerk ziet de gemeentelijke begraafplaatsen als een welkome, groene plaats om afscheid te nemen en overleden dierbaren te herdenken. In het beleidsplan 2021 -2026 is dat verwoord in vier kernfactoren: Nabij, Kwaliteit, Service, en Betaalbaar.

De gemeente begrijpt dat het (verwerken van) verlies, afscheid en wijze van herdenken persoonlijk is. De gemeentelijke begraafplaats is een plaats waar nabestaanden en bezoekers tot rust komen. Mensen voelen zich er welkom en bezoekers kunnen op eigen wijze invulling geven aan het afscheid en herdenken van hun dierbaren. De gemeente biedt service aan nabestaanden, bezoekers en mensen die interesse hebben om op onze begraafplaats te worden begraven of bijgezet. Dit betekent dat de begraafplaats voor iedereen toegankelijk is en we nabestaanden, bezoekers en anderen zo veel mogelijk ontzorgen.

Afspraken over de begraafplaatsen, zoals over de grafrechten, onderhoudsrechten en termijnen, zijn vastgelegd in de Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen 2021(externe link) en de Nadere regels beheer gemeentelijke begraafplaatsen 2021(externe link). De gemeente stelt de tarieven jaarlijks vast in de zogenaamde Verordening lijkbezorgingsrechten(externe link)

Registratie begraafplaats

De gemeente houdt een registratie bij van de overledenen die op de begraafplaats zijn begraven of bijgezet. Een gedeelte van dit register is openbaar.

Vragen?

Bel ons dan gerust op. U bereikt ons via het algemene telefoonnummer 033 - 247 22 22. Wilt u direct met de beheerder spreken? Dan belt u 06 -  2000 2001. We helpen u graag verder.