De gemeente Nijkerk geeft inwoners en ondernemers de kans om actief mee te denken. Dit kan gaan over de ontwikkelingen in hun buurt. Maar ook over grotere veranderingen in Hoevelaken, Nijkerk en Nijkerkerveen. We gaan dus veel meer met elkaar in gesprek. Het betekent ook dat wanneer u plannen heeft, u zelf de buurt daarbij betrekt. Dat is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet u wat er wel en niet kan? Hoe zorgt u ervoor dat iedereen kan meepraten? Wat doet u als u het niet met elkaar eens bent? Een medewerker van de gemeente kan meedenken en u verder op weg helpen.

Hoe betrek ik mijn omgeving bij mijn plannen?

Heeft u bouwplannen? Of wilt u iets veranderen in uw omgeving? Het is belangrijk uw omgeving hier goed bij te betrekken. Overleg bijvoorbeeld altijd goed met uw buren. In de Omgevingswet wordt dit participatie genoemd. Voor bepaalde (bouw)plannen bent u verplicht met uw omgeving te participeren. De gemeente adviseert u graag hierbij.

Op de informatiepagina van Omgevingsdienst De Vallei vindt u meer handige tips over dit onderwerp.

Welke invloed heb ik op plannen in mijn omgeving?

Er kunnen verschillende veranderingen in uw omgeving plaatsvinden. Bijvoorbeeld wanneer uw buren gaan verbouwen of wanneer de gemeente of een ander overheidsorgaan een (bouw)project start. Afhankelijk van de activiteit heeft u invloed op deze plannen. Zo kan u bezwaar maken tegen een vergunning of activiteit en in bepaalde gevallen zal de overheid om uw mening vragen. Op deze informatiepagina van Omgevingsdienst De Vallei vindt u meer handige tips over dit onderwerp.