Sociaal Medische Indicatie voor kinderopvang (SMI)

Als u tijdelijk lichamelijke, psychische of sociale problemen heeft, kan het moeilijk zijn om voor uw kind te zorgen. Kinderopvang kan dan een oplossing zijn.

Wat kunt u doen?

1. Zelf oplossen of met hulp van anderen: Probeer eerst uw probleem zelf op te lossen. Vraag ook hulp aan familie, vrienden of buren.
  2. Andere mogelijkheden: Als zelf oplossen u niet lukt, kunt u denken aan:
    - Steunouder: Steunouder Nijkerk - PIT Nijkerk
    - Peuteropvang: Peuteropvang | Nijkerk
  3. Kinderopvangtoeslag: Als u werkt, een opleiding volgt, een traject naar werk volgt of een inburgeringscursus doet, heeft u meestal recht op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.

Wanneer kunt u SMI aanvragen?

Als u geen recht heeft op kinderopvangtoeslag, kunt u bij de gemeente een Sociaal Medische Indicatie (SMI) aanvragen. Na onderzoek door de gemeente kan blijken dat SMI de beste oplossing is voor uw probleem. In dat geval betaalt de gemeente tijdelijk een deel van de kinderopvangkosten. Dit deel is wat u normaal gesproken aan kinderopvangtoeslag zou ontvangen.

Meer informatie en aanvragen

De aanvragen SMI gaan via het Sociaal Team, telefoonnummer (033) 247 22 22. Een medewerker luistert naar u en helpt u verder. Het e-mailadres is aanmelden@nijkerk.eu.